Jak poprawnie skonfigurować WordPressa pod SEO?
- Poziom trudności:
Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej:
Dziś chciałbym Ci pokazać w jaki sposób modyfikować treści na swojej witrynie tak, aby były one bardziej przyjazne dla Google. Dobrze się domyślasz, będziemy konfigurować najpopularniejszą wtyczkę do SEO w WordPressie, zmieniać czerwone kropki w zielone i dokonywać szeregu innych modyfikacji, które pomogą nakierować ruch z wyszukiwarki na Twoją stronę internetową. Gotowy?
Temat SEO w WordPressie jest bardzo szeroki, a wtyczka o której Ci zaraz powiem posiada ogrom opcji w których można się pogubić. Stąd pomysł na przygotowanie poradnika. Mam na samym początku prośbę, abyś nie czytał go bez wcześniejszego otwarcia panelu administracyjnego swojej witryny. Tematy które poruszam mogą być z pozoru zawiłe, ale będą takie tylko wtedy, kiedy będziesz miał przed oczami tylko ten poradnik. Kiedy zaś będziesz przeskakiwał po opisywanych przeze mnie zakładkach – wszystko stanie się jasne.
O czym będzie ten kurs? Nie uniknę podstaw – powiem Ci jak zainstalować wtyczkę Yoast SEO w wersji 3.5, spędzimy razem trochę czasu nad poprawną konfiguracją i modyfikacją kilku Twoich wpisów. Obiecuję, że dzięki tej zmianie z czasem odnotujesz wzrost odwiedzin na Twojej witrynie oraz zdobędziesz wiedzę, która pozwoli Ci na późniejsze samodzielne modyfikacje. Bez zbędnego przedłużania zabierajmy się do pracy.
Krok 1 – przed instalacją wtyczki
Bezpośrednie odnośniki
Bardzo ważną opcją wbudowaną w WordPressa jest ustawienie bezpośrednich odnośników (tzw. pretty permalinks). Ustawienie ładnych linków to kwestia 3 kliknięć w panelu administratora.
Aby ustawić ładne linki przejdź do sekcji Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki i wybierz dowolną opcję inną niż Prosty. Ja preferuję Nazwa wpisu ale jeśli zależy Ci na tym, aby w ścieżce oprócz nazwy mieć również dzień, miesiąc i rok to nic nie stoi na przeszkodzie abyś wybrał inną opcję.
Wybierz popularny temat
Pisząc tekst na stronie internetowej powinieneś mieć z tyłu głowy świadomość do kogo piszesz. Każdy tekst powinien mieć dwie grupy adresatów. Pierwszą są Twoi czytelnicy, do których powinieneś się zwracać bezpośrednio, w sposób bardziej swobodny aniżeli w piśmie oficjalnym (o ile rzecz jasna charakter Twojej strony pozwala na taką swobodę). Drugą grupą są roboty Google, które indeksują witrynę i od słów kluczowych zawartych w Twoim tekście zależy, czy natrafią na strumień zapytań wyszukiwarkowych. Pamiętaj aby nie skupiać się podczas pisania tekstu na słowach kluczowych. Możesz podczas korekty tekstu wprowadzić pewne modyfikacje ale niech dodawanie słów kluczowych nie będzie najważniejszym elementem redakcji tekstu.
Kiedy będziesz wprowadzał drobne poprawki do własnego tekstu warto skorzystać z takiego narzędzia jak Google AdWords, a konkretniej planera słów kluczowych. Pozwól, że nie będę krok po kroku pokazywał w jaki sposób zarejestrować się do AdWords. Chciałym Ci jednak pokazać jak w prosty sposób za darmo zorientować się jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w sieci.
Jako przykład wpisałem frazy: zrób to sam, DIY oraz majsterkowanie.
W ciągu kilkudziesięciu sekund upewniłem się co do tego, że warto w tytule wpisu użyć słów „DIY” albo jeszcze lepiej „zrób to sam”, a należy unikać słowa „majsterkowanie”, które ma mało zapytań w wyszukiwarce i – tak między nami – trąci myszką.
Krok 2 – instalacja Yoast SEO
Czas zrobić najważniejszy krok – zainstalować Yoast SEO. Przejdź do sekcji Wtyczki -> Dodaj nową, a następnie wpisz Yoast SEO w wyszukiwarce i zainstaluj wtyczkę. Rozpoznasz ją po ponad milionowej liczbie aktywnych instalacji.
Jak się pewnie zorientowałeś do bocznego paska sekcji została dodana nowa pozycja SEO, a w niej opcje:
- Kokpit (Ogólne)
- Tytuły i Meta Tagi
- Społeczności
- Mapa strony XML
- Zaawansowane
- Narzędzia
- Search Console
- Rozszerzenia
W kolejnym kroku omówię poszczególne opcję, a następnie pomogę Wam poradzić sobie z kłopotliwymi komunikatami oraz zamienianiem czerwonych kropek na zielone czyli optymalizacją Twoich wpisów i stron.
Krok 3 – konfiguracja wtyczki
Kokpit
Tu najczęściej są wypisywane problemy związane z indeksowaniem Twojej witryny. Szczegółowo to miejsce opiszę w kroku czwartym.
Kokpit -> Ogólne
Miejsce, gdzie znajdziesz przycisk „Przywróć ustawienia domyślne”, w razie gdybyś się zagalopował przy zmianie ustawień Yoasta.
Kokpit -> Twoje dane
W części Nazwa witryny powinieneś umieścić tytuł Twojej witryny, a w polu Nazwa alternatywna opis czyli podtytuł. Oba te pola możesz uzupełnić kopiując wartości z sekcji Ustawienia -> Ogólne. Możesz również wybrać czy za Twoją stroną stoi osoba lub firma. W pierwszym przypadku będziesz mógł podać imię i nazwisko, w drugim nazwę firmy oraz wgrać logo.
Kokpit -> Narzędzia webmasterów
W kolejnej zakładce znajdziesz miejsce do wprowadzenia kodów weryfikacyjnych pozwalających na synchronizację narzędzi analitycznych (dla webmasterów) z Twoją stroną internetową. W najnowszej wersji Yoast SEO możesz wpisać kody weryfikacyjne do Bing, Yandex i Google, w starszej była jeszcze Alexa.
Ciebie będzie najprawdopodobniej interesowały szczególnie narzędzia dla webmasterów Google. Nie będę opisywał w jaki sposób założyć konto i podpiąć swoją witrynę, ponieważ zrobiłem to już w kursie „W jaki sposób dopisać i zweryfikować stronę na WordPressie w Narzędziach dla Webmastera Google?”. Po założeniu konta i zweryfikowaniu witryny kliknij wróć do Yoast SEO do zakładki Kokpit -> Narzędzia webmasterów i kliknij na odnośnik Google Search Console. Zostaniesz przeniesiony do metod weryfikacji. Teraz przejdź do HTML tag. Powinien Ci się wyświetlić kod podobny do poniższego (oczywiście z inną wartością przy atrybucie content):
<meta name="google-site-verification" content="5OghaWZbwAkCOjXnldW9iUbIihzkLsSLsgPe_KCTm_Y" />
Zwróć uwagę właśnie na content=””. To co jest wzięte w cudzysłów jest Twoim unikatowym kodem weryfikacyjnym, który powinieneś umieścić w polu Google Search Console. To wszystko co musisz zrobić.
Jeszcze jedno! Sprawdzanie indeksowalności przez OnPage.org zostaw włączone. Możesz także założyć darmowe konto na witrynie OnPage ale przygotuj się na długi proces rejestracyjny.
Kokpit -> Bezpieczeństwo
Sekcję ustawień zaawansowanych meta Yoast SEO pozostaw wyłączoną.
Tytuły i Meta Tagi -> Ogólne
Wpierw kilka słów wprowadzenia. Będziesz za chwilę ustawiał tytuły dla poszczególnych grup stron. Jest to szczególnie istotny fragment kursu, ponieważ tytuły są widoczne nie tylko w górnej belce karty w Twojej przeglądarce, ale także w wynikach wyszukiwania Google:
Separator tytułu to element, który często bywa umieszczany między tytułem strony/wpisu, a nazwą strony/domeny np.
Jak używać Yoast SEO? – 500sekund.pl
Na tym przykładzie widać wyraźnie, że pierwszą część stanowi tytuł, potem znajduje się separator (-) a następnie nazwa domeny. Z pola Separator tytułu wybierz pierwszy separator (krótki myślnik) i zapisz zmiany.
Tytuły i Meta Tagi -> Strona główna
Nie ma jednej reguły określającej jak ma wyglądać tytuł na stronie głównej. Jeśli prowadzisz bloga pod własnym imieniem i nazwiskiem albo pseudonimem to być może dobrym wyjściem będzie wpisanie tej unikatowej nazwy jako szablon tytułu. W przypadku witryny, która zawiera nazwę oraz kilkuwyrazowe hasło sugerujące co można na niej znaleźć, dobrą praktyką jest podanie hasła (pod warunkiem, że jest naprawdę krótkie), a następnie po myślniku nazwy witryny albo nazwy domeny.
W szablonie tytułu możesz więc wedle uznania zostawić:
%%sitename%% %%page%% %%sep%% %%sitedesc%%
albo samą:
%%sitename%%
Szablon meta opisu jest bardzo ważnym elementem, do którego powinieneś się przyłożyć. Przygotuj tekst (do 160 znaków) który będzie przyciągać czytelnika i skupiać jego uwagę na dłużej. W tekście możesz użyć jednego lub kilku słów kluczowych, pamiętaj jednak żeby nie przesadzić. Wpisz do go pola szablon meta opisu i nie zapomnij zapisać ustawień.
Tytuły i Meta Tagi -> Typy treści
W szablonie tytułu zamień %%sitename%% na adres swojej strony albo krótką nazwę bloga. Ważne, aby zarówno tytuły jak i nazwa strony były krótkie, bo Google w wynikach wyszukiwania wyświetla tylko 70 znaków każdego tytułu, a jeśli napiszesz dłuższy, to zostanie on ograniczony wielokropkiem – tak jak tutaj:
Szablon meta opisu pozostaw pusty, będziesz mógł go modyfikować w każdym wpisie/stronie osobno.
Takie same modyfikacje wprowadź dla wpisów, stron i mediów oraz w kolejnej zakładce Taksonomie dla kategorii i tagów.
Spotkałem się jeszcze z alternatywną poradą aby w zakładce Typy treści wszystkie szablony:
%%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
zamienić na:
%%title%% %%page%%
Jeśli nie zależy Ci na wyświetlaniu nazwy domeny albo tytułu strony w <title> to możesz zmodyfikować szablony według powyższego przykładu. Google poradzi sobie z nakierowaniem kogoś, kto wpisuje oprócz frazy także adres Twojej strony, więc nie musisz się obawiać, że internauci do Ciebie nie trafią.
Tytuły i Meta Tagi -> Taksonomie
Tu podobnie jak w Typy treści usuń %%sitename%% i w usunięte miejsce wpisz domenę swojej strony. Ponadto usuń słowo Archiwa:
Jeśli używasz dużo tagów we wpisach, wtedy zaznacz noindex w tagach meta dla robotów w sekcji Tagi. Dzięki temu unikniesz problemu tzw. duplicate content i Twoja strona będzie się poprawnie indeksować w wynikach wyszukiwania. Unikniesz także ryzyka obniżenia pozycji Twojej strony w Google.
Tytuły i Meta Tagi -> Archiwa
Jeśli posiadasz bloga gdzie kilku użytkowników wprowadza swoje treści, wtedy nic nie musisz tu zmieniać za wyjątkiem standardowej zamiany %%sitename%% na adres swojej strony albo krótką nazwę bloga
Jeśli prowadzisz bloga samemu, wtedy wyłącz archiwa autorów.
Na powyższej animacji możesz zobaczyć, że wyłączam także Archiwa dat. Nie korzystam z nich na blogu, stąd takie ustawienia. Pamiętaj, że jeśli będziesz chciał pójść moimi śladami to musisz zdawać sobie sprawę, że przy tej konfiguracji widget Archiwa nie będzie działał.
Tytuły i Meta Tagi -> Inne
Tutaj powinieneś zmienić tylko jedną opcję. Wyłącz indexowanie (noindex) dla podstron archiwum.
Jeśli posiadasz dużo wpisów, wtedy WordPress dzieli je na strony. Każda z tych stron usiłuje być zapamiętywana w wyszukiwarce, jednak ponieważ podział na strony odbywa się szybciej aniżeli indeksowanie w wyszukiwarce Google, dlatego jeśli nie wyłączysz tej opcji może się okazać, że użytkownicy odpływają, bo nie są kierowani przez wyszukiwarkę we właściwe miejsce. Zobacz jak skończyła się nieudana próba wyszukania artykułu o zmianie czcionki w edytorze wizualnym witryny, kiedy zaznaczona była w podstronach archiwum opcja index.
Stąd moja prośba – wyłącz indeksowanie podstron archiwum.
Społeczności -> Profile
Część poświęcona social mediom jest stosunkowo prosta w konfiguracji, więc przedstawię ją skrótowo. Na początku umieść adresu URL Twoich profili społecznościowych (z http:// na początku) oraz nazwę użytkownika na Twitterze (może być bez @ na początku), a następnie zapisz zmiany.
Społeczności -> Facebook
Podstawowa rzecz to włączenie dodawania danych Open Graph. Jeśli ustawisz tą opcję jako włączoną, wtedy podglądając źródło strony (Ctrl+U na stronie) zobaczysz w <head> podobne linijki kodu:
<meta property="og:locale" content="pl_PL" /> <meta property="og:type" content="website" /> <meta property="og:title" content="500sekund" /> <meta property="og:description" content="pierwsza w Polsce platforma z mikrokursami WordPressa" /> <meta property="og:url" content="https://500sekund.pl/" /> <meta property="og:site_name" content="500 sekund" /> <meta property="og:image" content="https://500sekund.pl/500/wp-content/uploads/2015/09/500-sekund-fb-logo.png" />
Po wyłączeniu linijki znikną. Powyższy fragment kodu odpowiada za poprawne wyświetlanie udostępnionej strony głównej lub wpisu na Facebooku. Osobno pod włączaniem i wyłączaniem Open Graph znajdziesz dodatkowe opcje dla strony głównej oraz ustawienia domyślne (co ma Facebook wrzucić jako obrazek jeśli we wpisie nie dodasz obrazka).
Społeczności -> Twitter
Podobnie jak przy Facebooku po włączeniu dodawania meta danych pojawią się w Twoim kodzie dodatkowe linijki odpowiadające za komunikację strony z Twitterem. Lepiej mieć tę opcję włączoną.
Społeczności -> Pinterest, Społeczności -> Google+
W pierwszym wystarczy podać kod weryfikacyjny, który weźmiesz stąd, a w drugim stronę autora w Google. Legendy głoszą że ktoś kiedyś wypełnił te dwa pola i tym samym skonfigurował wszystkie społeczności.
Mapa strony XML
Upewnij się, że funkcjonalność mapy strony jest aktywna. Podejrzyj jak wygląda mapa i sprawdź czy zarówno wpisy (posts) jak i strony (pages) są dostępne w plikach post-sitemap.xml i page-sitemap.xml.
Pozostałe ustawienia zostaw bez zmian.
Zaawansowane -> Okruszki
Ścieżka okruszków wygląda przykładowo tak:
Jak się już z pewnością domyślasz ścieżka okruszków (breadcrumbs) to dodatkowy element nawigacji pozwalający się zorientować na jakiej podstronie jesteśmy i jaką ścieżkę przeszliśmy aby ją otworzyć. Dzięki tym okruszkom możemy szybciej zrozumieć strukturę strony internetowej po której się poruszamy. Ścieżkę okruszków stosuję wyłącznie wtedy, kiedy przygotowuję złożoną witrynę z kilkupoziomowym menu. Jeśli administrujesz stroną, która ma rozbudowaną strukturę, możesz rozważyć włączenie tej opcji, w przeciwnym wypadku pozostaw okruszki wyłączone.
Zaawansowane -> Bezpośrednie odnośniki
Tutaj najlepiej nic nie przełączaj. Domyślne opcje to:
Usuń podstawę adresu podstrony kategorii (zazwyczaj /category/) z odnośników URL dla kategorii – zachowaj
Redirect attachment URLs to parent post URL – brak przekierowania
Usuwaj pomijalne wyrazy z adresów podstron (tzw. slugów) – usuń
Usuń zmienne ?replytocom – zachowaj
Redirect ugly URLs to clean permalinks. (Not recommended in many cases!) – brak przekierowania
Zaawansowane -> Kanał RSS
Wiem, że to może brzmieć skomplikowanie na początku, ale kanał RSS to najpopularniejszy sposób na agregację treści w jednym miejscu na witrynie internetowej. Zaawansowani użytkownicy sieci korzystają z kanałów RSS aby dowiedzieć się jakie nowe wpisy się pojawiły na ich ulubionych stronach. Co więcej – dzięki czytnikom RSS mogą takie informacje pozyskać bez wchodzenia na witryny. W bezpłatnym kursie możesz dowiedzieć się jak szukać adresu RSS Twojej strony.
Domyślnie do takiego artykułu przesłanego przez RSS (jeśli ktoś posiada Yoasta) dołączana jest treść:
Artykuł %%POSTLINK%% pochodzi z serwisu %%BLOGLINK%%.
czyli po przetworzeniu przez komputer na przykładzie tego artykułu:
Artykuł "Jak poprawnie skonfigurować WordPressa pod SEO?" pochodzi z serwisu 500sekund.
Ustawienia RSS pozostaw bez zmian, ponieważ taka formuła dopisywana po RSS pomaga wyszukiwarkom na identyfikowanie Twojej strony jako oryginalne źródło treści.
Narzędzia
Zakładka kryje trzy bardzo przydatne narzędzia:
- Edytor hurtowy – pozwalający na zmianę kilku lub kilkunastu tytułów bez konieczności wchodzenia do każdego z nich
- Edytor plików – pozwalający na stworzenie i edycję pliku robots.txt oraz .htaccess
- Import i eksport – ponieważ jak widzisz konfiguracja Yoast SEO to dość zawiły proces, dlatego autorzy udostępnili narzędzie pozwalające na eksport i import wszystkich ustawianych opcji. Masz tu również możliwość importowania ustawień z innych wtyczek SEO takich jak HeadSpace2, All-in-One SEO, WooThemes SEO lub wpSEO.
Tu właściwie tylko chciałbym, żebyś zrobił jedną rzecz, mianowicie sprawdził w Edytorze plików czy aby nie trzeba utworzyć pliku robots.txt. Jeśli zobaczysz przycisk do stworzenia tego pliku, wtedy go wciśnij. Robots.txt to najprościej mówiąc plik, który zawiera instrukcję dla robotów Google (i innych wyszukiwarek) co mogą, a czego nie mogą robić wchodząc na stronę.
Search Console
Aby skorzystać z opcji dostępnych w zakładce Search Console wcześniej powinieneś pobrać kod uwierzytelniający Google i zezwolić Yoastowi na wyświetlanie danych Search Console na temat zweryfikowanych witryn i zarządzanie tymi danymi.
Po autoryzacji w Search Console pojawią się trzy nowe zakładki: Wersja dla komputera, Smartfon i Telefon z internetem (zastanawiam się czym się różni druga od trzeciej ale tego się chyba szybko nie dowiem). U mnie wszystkie te zakładki zawierały ślepe linki do strony 404, ale Ty możesz mieć wylistowane inne błędy. Niestety przekierowania błędnych stron są możliwe wyłącznie w wersji Premium, chyba że nie boisz się edytować pliku .htaccess (nawet jeśli się nie boisz to zrób kopię zapasową witryny). Konstrukcja pozwalająca na przekierowanie starych stron na nowe to:
Redirect 301 /stara-podstrona /nowa-podstrona
Rozszerzenia
Rozszerzenia to dodatkowa zakładka Yoast SEO w której autor wtyczki reklamuje swoje płatne dodatki. Dodatek Premium do Yoast SEO kosztuje na dzień dzisiejszy 69$ i zawiera oprócz podstawowych funkcjonalności także:
- menadżer przekierowań w Search Console (nie musisz modyfikować ścieżek w pliku .htaccess)
- możliwość dodania kilku słów kluczowych np. synonimów
- podgląd wpisów w serwisach społecznościowych bezpośrednio w panelu administracyjnym WordPressa
- pomoc zespołu przygotowującego wtyczkę
Zdecydowanie się bardziej opłaca wtedy, gdy masz pod opieką więcej stron internetowych i zależy Ci na powyżej wypisanych funkcjonalnościach.
Krok 4 – likwidacja najczęstszych błędów
Nie indeksowanie przez wyszukiwarki
WordPress od pewnego czasu podczas instalacji pyta czy indeksować zakładaną stronę w wyszukiwarkach. Niektórzy podczas jej budowania nie chcą aby robot Google wędrował po stronie i zapamiętywał linki do niedopracowanych materiałów, dlatego też domyślnie wyłączają indeksowanie. Ich święte prawo, gorzej jak zapomną potem włączyć tej opcji. Yoast SEO domyślnie ma wbudowany system sprawdzania czy witryna jest widoczna dla wyszukiwarek. Jeśli nie jest, w SEO -> Ustawienia ogólne możesz zobaczyć komunikat:
Aby włączyć indeksowanie będziesz musiał przejść do sekcji Ustawienia -> Czytanie i następnie odznaczyć ✓ przy polu Widoczność dla wyszukiwarek.
Twoja strona ma gorszą pozycję, bo nie ma wersji mobilnej
Jeśli jesteś na bieżąco z nowinkami w sieci, to pewnie już słyszałeś że Google obniża wartość stron, które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych. Powyższy komunikat z błędem może również o tym świadczyć, że czas najwyższy przygotować wersję Twojej strony na tablet oraz telefon.
Aby sprawdzić czy Twoja strona posiada wersję mobilną wystarczy wejść na stronę Testu zgodności z urządzeniami mobilnymi i wpisać adres swojej witryny.
Kolejna witryna oparta na WordPressie
Może się zdarzyć, że nie usuniesz standardowego opisu dodawanego podczas każdej instalacji WordPressa. Wtedy wystarczy, że wejdziesz do Wygląd -> Personalizacja -> Tożsamość witryny lub Ustawienia -> Ogólne i wpiszesz w miejsce standardowego opisu inny podtytuł dla witryny. A jeśli nie masz pomysłu to pozostaw to pole puste – Yoast ma rację, pusty opis jest lepszy od odgrzewanych kotletów.
Krok 5 – optymalizacja wpisów czyli zamieniamy czerwone w zielone
Proces konfiguracji wtyczki masz już za sobą. Chciałbym powiedzieć, że przed Tobą otwarta droga do wysokich pozycji w Google, a konfigurując wtyczkę stałeś się WordPressowym SEO ninją, ale niestety nie ma tak łatwo. Wiele udało się poprawić ale najważniejsze przed Tobą.
Wtyczka Yoast SEO wyposażona jest w narzędzie pomagające w optymalizacji Twoich wpisów. Znajdziesz je dodając nowy wpis/stronę lub edytując przygotowane wcześniej teksty. Jeśli nie wiesz gdzie szukać to sprawdź pod polem z treścią, a jeśli mimo wszystko po instalacji i włączeniu wtyczki nie widzisz tego pola to sprawdź w Opcjach ekranu.
Zanim przejdziemy do zamiany czerwonego w zielone ważna uwaga. Yoast SEO ma być pomocą przy optymalizacji Twojej witryny w WordPressie. Nie traktuj go jako wyroczni. Yoast nie radzi sobie z odmianą wyrazów przez przypadki (w przeciwieństwie do Google), więc wcale nie jest tak, że musisz zmienić koniecznie wszystkie kropki na zielone. Słuchaj przede wszystkim głosu własnego rozsądku. Optymalizując wpis sponsorowany na temat kwater nad mazurskim jeziorem nie pisz w tekście zlepków słów („agroturystyka mazury”). Weź pod uwagę to, że artykuł będą czytać nie tylko roboty, którym nie przeszkadzają dwa niepołączone ze sobą rzeczowniki, ale przede wszystkim ludzie, którzy będą żywo zainteresowani ciekawym miejscem gdzie mogliby wypocząć. Serwując im bezokoliczniki zdań z pewnością nie zaskarbisz ich sympatii.
Edytor dołożony przez Yoast SEO wygląda tak (znajdziesz go pod polem na wpisanie treści):
Wiem, że nie możesz się doczekać kropek ale poczekaj jeszcze chwilę. Na początku sprawdź w części Snippet editor czy tytuł i opis Twojej strony w Google wygląda dobrze i jest zachęcający. Zielona kropka mierząca ilość znaków sugeruje, że wszystko jest dobrze, aczkolwiek zamiast tytułu strony 500 i nie trzeba nic więcej mógłbym wpisać nazwę domeny. Mogę także zmodyfikować opis tak aby bardziej zachęcał do kliknięcia w niebieski tytuł. Edycji tego elementu dokonam klikając na Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania.
Kolejne pole Focus keyword służy do wpisania frazy kluczowej. Najlepiej wybrać taką frazę, która jest często wyszukiwana w Google. Jak sprawdzić popularność frazy? Dowiesz się tego z kroku pierwszego z części Wybierz popularny temat.
Teraz to na co czekaliście najdłużej czyli kropki
Tytułem wprowadzenia – pokazuję kropkę, która przekazuję informację i mówię co warto zmienić aby czerwony kolor zmienił się na zielony. Tylko tyle i aż tyle.
Wpisz frazę kluczową w polu Focus keyword. Najlepiej taką jak tytuł, abyś zaoszczędził sobie kolejnych czerwonych kropek. Jeśli w tytule masz frazę odmienioną przez przypadek, a koniecznie chcesz być widocznym pod frazą w mianowniku – spróbuj zmienić tytuł. Jeśli wyjdzie sztucznie, machnij ręką. Ważniejsi są czytelnicy aniżeli deklinacyjne dogodzenie Yoastowi.
Wstydź się! Napisałeś mniej niż 300 słów tekstu. Postaraj się dopisać kilka akapitów tak aby tekst był obszerniejszy. Licznik słów znajdziesz na dole pola do wprowadzania treści wpisu/strony.
Dlaczego pojawiła się ta kropka? Ano dlatego, że jako frazę kluczową wybrałeś tytuł inny aniżeli tytuł dla SEO. Kliknij na Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania i popraw tytuł.
Wprowadź meta opis witryny klikając na Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania. Zadbaj o to, aby wpisywany opis był na tyle długi, aby się pojawił zielony pasek, a zarazem na tyle krótki, by pasek nie zmienił się na pomarańczowy.
Pamiętaj aby wpisując opis użyć słów kluczowych podanych w polu Focus keyword bo inaczej zobaczysz…
Wróć do edycji opisu i zmodyfikuj go według wybranego wcześniej słowa kluczowego. Yoast nie będzie rozumiał odmiany przez przypadki, ale jeśli nie dasz rady w ludzki sposób podać opisu to nie przejmuj się tak bardzo tą czerwoną kropką.
Strasznie upierdliwy ten Yoast, prawda? Tym razem chce aby fraza kluczowa (dla przypomnienia – to co wpisałeś w polu Focus keyword) znalazła się w pierwszym akapicie tekstu. Nie zawsze się da tak zgrabnie wybrnąć aby zadowolić Yoasta i czytelników ale spróbuj. Jeśli się nie uda – trudno. Świat się nie zawali.
Nie tylko dobrze byłoby to zmienić ale to Twój obowiązek do materiału pisanego dołączyć zdjęcie ilustrujące tekst. Bez tego nie tylko Yoast Cię znienawidzi ale przede wszystkim zrobią to Twoi czytelnicy.
Twój tekst nie zawiera żadnych podtytułów. Dodaj przynajmniej jeden nagłówek H2 lub H3. Dbaj aby nagłówki pojawiały się w Twoich tekstach. Dzięki temu będą bardziej przystępne w odbiorze.
Dobra wiadomość jest taka, że jeśli widzisz tę kropkę to znaczy, że wpisałeś słowo kluczowe w ustawieniach Yoasta dla tej strony. Zła jest taka, że w tekście praktycznie to słowo u Ciebie nie występuje (komunikat mówi, że występuje raz). Google traktuje takie działanie jako sztuczne pompowanie frazy kluczowej do tekstu, który ma zupełnie inną tematykę. Aby czerwoną kropkę zamienić na zieloną umieść frazę kluczową w tekście w taki sposób, aby nie przeszkadzało to Twoim czytelnikom, a było zauważone przez wyszukiwarkę. Czynność powtórz aż powyższy komunikat z czerwoną kropką zniknie.
Może się zdarzyć, że przygotowując na swoim blogu np. poradnik podepniesz pod niego dodatkowy materiał do pobrania i nieopatrznie nazwiesz link do tego materiału tak samo jak frazę kluczową. Yoast odbierze to jako odnośnik do innej podstrony ze zduplikowanym tytułem. Najlepiej w tej sytuacji zmienić nazwę odnośnika. I jeszcze jedno. W jaki sposób znaleźć ten konkretny odnośnik? Jeśli obok czerwonej kropki pojawiła się ikona wtedy kliknij na nią. Odnośnik, który spowodował problem podświetli się w edytorze wizualnym i będziesz wiedzieć o który Yoastowi chodzi.
Dobrą praktyką jest dodawanie do każdego z obrazków tzw. tekst alternatywny (alt). WordPress pozwala w edycji obrazka dodać taki atrybut.
Możesz w tym miejscu wprowadzać słowo kluczowe, ale ogólna zasada jest taka aby atrybut opisywał to, co jest widoczne na obrazku. Mało kto wie ale niewidomi przeglądający strony internetowe korzystają z czytników, które – gdy napotkają obrazek – czytają właśnie tekst alternatywny strony.
Pamiętasz jeszcze słowo kluczowe wpisane w pole Focus keyword? Yoast wymaga abyś to samo słowo wkomponował w chociaż jeden Twój nagłówek. Może to być Nagłówek 2 (H2) ale nie musi. Rzecz jasna dobrze jest zachować właściwą strukturę wpisu tzn. tytuł powinien być oznaczony H1, podtytuły H2, a jeszcze mniejsze tytuły jako H3 i kolejne.
Słowa kluczowe Yoasta nie lubią przyimków i spójników. Spróbuj się ich pozbyć.
Powyżej opisałem najpopularniejsze komunikaty wysyłane przez Yoasta. Mam nadzieję, że udało Ci się zamienić większość czerwonych i pomarańczowych kropek na zielone.
Społeczności
Jeśli masz problem z synchronizacją Twoich wpisów z Facebookiem lub Twitterem zachęcam Cię abyś przyjrzał się opcji z lewej strony od prezentacji tytułu i opisu Twojej strony w Google. Po lewej znajdziesz ikony:
Środkowa ikona odpowiada za wprowadzenie alternatywnego tytułu, opisu i obrazka dla serwisów społecznościowych. Po zapisaniu zmian możesz na stronie Debuggera Facebookowego sprawdzić (wpisując linka do Twojego wpisu) czy naniesione poprawki są już uwzględnione przez FB.
Zaawansowane
Trzecia ikona zawiera zawiera Zaawansowane opcje Yoasta. Dla Ciebie ważne jest tylko aby meta indeksowanie miało wartość Domyślny dla typu wpisów, aktualnie: index albo po prostu index. Meta Follow dla robotów powinno mieć wartość follow. Reszta może pozostać bez zmian.
Jeszcze jedna porada ode mnie – na górze w pasku administratora zobaczysz nową zakładkę od Yoasta. Sprawdź w wolnej chwili odnośniki, jakie przygotowali dla Ciebie autorzy wtyczki. Znajdziesz tam wiele bardzo ciekawych witryn usprawniających optymalizację Twojej strony, a także skrót do poszczególnych opcji Yoast SEO.
Przydatne kursy:
Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej:
Dobra robota, Kamil! Dzięki:)
Cieszę się, że się przyda 🙂
Bardzo przydatny poradnik. Niby wszystko już miałam ustawione, a tu się okazało, że jednak niekoniecznie. No i wszystko podane jak na talerzu i w bardzo przystępny sposób. Nic tylko korzystać 🙂 Dziękuję 🙂
Ufff, kamień z serca że się przydaje. Moja praca nie poszła na marne.
Uzupełniłyśmy braki, dziękujemy bardzo za tak szczegółowy materiał i przygotowanie filmików, które nieraz ułatwiały sprawę, gdy w natłoku informacji się gubiłyśmy co zaznaczyć, a co zostawić. Świetna robota, Kamil!
Gdyby był jakiś moment gdzie się szczególnie zagubiłyście to napisz mi proszę, będę poprawiał tak aby było jeszcze bardziej przejrzyście.
Fajny poradnik. Wydaje mi się jednak, że w strukturze nagłówków nie ma dowolności, że wstaw sobie h2 lub h3. Nagłówek h3 jest „podnagłówkiem” h2, z kolei h4 jest podnagłówkiem h3 itd. Zwykłe „rozdziały” tekstu to będą zazwyczaj same h2. Jak to widzisz?
Masz pełną rację. Pisząc o nagłówkach nawiązywałem do oczekiwań Yoasta, który pozwala na to, aby fraza kluczowa znalazła się w dowolnym znaczniku (sprawdzałem w h2 i h3). W tym kontekście mamy dowolność. Jeśli zaś rozmawiamy o strukturze nagłówków to faktycznie największą wartość mają tytuły (h1), a kolejno niższą podtytuły (h2, dalej h3 i kolejno 4, 5 i 6).
5 czy 10 zl
Dziękuję. 🙂 Regularna cena to 10 zł ale ponieważ to był mój błąd (informacja o niższej cenie i naliczanie wyższej) to do końca dnia cena wynosi 5 zł.
Bardzo fajnie została opisana konfiguracja wtyczki. Kawał dobrej roboty !
Świetne wskazówki! Odpowiednia konfiguracja pod SEO to bardzo istotna sprawa.
Zdecydowanie bardzo przejrzysty i treściwy artyukł. Mogłoby się wydawać, że tego typu konfiguracja jest bardzo skomplikowana ale dzięki takim poradnikom wszystko wydaje się łatwiejsze. Pozdrawiam
Bardzo się cieszę, że przypadł Ci do gustu. 🙂
Fajna informacja. Niewiele osób wie, że YoastSEO , ma ciekawą opcję, że przy każdej wpisie i stronie można ustawić title dla robota Google i osobny title dla Facebooka. Przydatka opcja jeśli często udostępniamy wpisy z wordpressa na fb.
Świetny poradnik. Każdy krok został opisany w sposób zrozumiały nawet dla początkujących 🙂
Odpowiednia konfiguracja i ustawienie treści to połowa sukcesu. Na pewno warto zastosować się do twoich wskazówek 🙂
Bardzo pomocny artykuł, dzięki !
Super wpis. Wszystko dokładnie wytłumaczone. Pozdrawiam