Jak przenieść stronę z Blogspota na WordPressa?
- Poziom trudności:
Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej:
Na początku chciałbym serdecznie podziękować Kasi z bloga Kantorek Katjuszki za to, że zaufała i udostępniła swojego bloga. Dzięki jej gotowości do zmian mogłem się przyjrzeć jak wygląda szczegółowo krok po kroku proces przenosin witryny na WordPressa i znaleźć rozwiązania, które pomagają przenieść ruch ze starej strony na nową.
Muszę Ci się do czegoś przyznać. Chociaż znam WordPressa jak własną kieszeń to Blogspot (nazywany poniżej również Bloggerem bo to jedno i to samo) jest platformą, której praktycznie nigdy nie używałem. Dlatego właśnie import wszystkich treści i właściwe ustawienie wtyczek było dla mnie nowym tematem. Obycie z różnymi aplikacjami w sieci pozwoliło w prosty i bezbolesny sposób dokonać przenosin. Okazało się, że nie są one takim skomplikowanym zabiegiem – warto tylko wiedzieć jak się za nie zabrać.
Poniższy kurs jest skierowany do tych, którzy zakupili już własny serwer, domenę oraz szablon, dokonali ich wstępnej konfiguracji i dokonują przenoszenia treści z Blogspota na WordPressa. Jeśli jeszcze nie posiadasz własnej strony to dokonaj wcześniejszej rejestracji domeny i serwera, następnie zainstaluj na serwerze WordPressa ze strony pl.wordpress.org i wgraj swój szablon. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, skorzystaj wcześniej z kursów dostępnych w zakładce Przenosiny bloga. Teraz możesz przystąpić do czytania tego kursu.
Prawie każdy szablon udostępniony w sieci posiada dokumentację. Warto się z nią zapoznać aby witryna po wgraniu treści wyglądała tak jak na wersji demo.
Krok 1
Kiedy już posiadasz własną instalację WordPressa z włączonym motywem możesz przystąpić do pracy. Przejdź do zakładki Narzędzia -> Import i wybierz import z Bloggera (platformy Google obsługujące blogi z końcówką blogspot.com). WordPress będzie chciał zainstalować wtyczkę Blogger Importer. Pozwól mu na to, zainstaluj i włącz nową wtyczkę.
Krok 2
W niektórych przypadkach Blogger Importer nie będzie wymagał od Ciebie niczego prócz wskazania o którego bloga chodzi (o ile w przeglądarce w nowej karcie jesteś zalogowany do Bloggera). W większości sytuacji, szczególnie jeśli pobierasz Blogger Importera w wersji 0.9, będziesz musiał podczas importu wskazać plik XML.
Spokojnie, to nic trudnego. XML to rozszerzenie pliku, identyczne jak JPG czy DOC, z tą różnicą że w takim pliku znajdują się informacje o wpisach umieszczonych na Twojej dawnej platformie blogowej.
W jaki sposób pobrać plik XML? Zaloguj się na blogger.com podając swój adres mailowy na Gmailu oraz hasło. Następnie przejdź do Ustawienia -> Inne -> Eksportuj bloga i kliknij na pobierz bloga. Pobieranie może trwać od kilkunastu sekund do 1-2 min. w zależności od wielkości bloga i prędkości łącza.
Krok 3
Skoro pobrałeś już na dysk plik XML to teraz przydałoby się go zaimportować do Twojego WordPressa. Przejdź ponownie do Narzędzia -> Import -> Blogger. Teraz wybierz pobrany wcześniej plik i wyślij go na serwer oraz zaimportuj. Uzbrój się w cierpliwość, bo import może potrwać trochę czasu.
Niekiedy WordPress nie jest w stanie sobie poradzić z importem dużego pliku XML. Przy ostatnich przenosinach pojawił mi się błąd:
Jest kilka sposobów rozwiązania tego problemu. Najczęściej problem rozwiązuje dopisanie w wp-config.php linii:
define('WP_MEMORY_LIMIT', '128M');
Jeśli nie wiesz w jaki sposób edytować plik wp-config.php przeczytaj darmowy kurs dotyczący edycji plików na serwerze.
Korzystając z klienta FTP połącz się z serwerem i edytuj wp-config.php. Następnie stwórz plik php.ini z zawartością:
memory_limit = 128M upload_max_filesize = 10M post_max_size = 10M
i umieść go w katalogu /wp-admin.
W przypadku gdyby ciągle pojawiał się błąd zainstaluj wtyczkę Blogger Importer Extended i wybierz „Start!” przy zainstalowanej wtyczce w liście wszystkich pluginów. Rozszerzony importer Bloggera przeprowadzi Cię krok po kroku przez autoryzację Twojego konta podpiętego do Bloggera, wybór bloga jeśli do maila podpiętych jest więcej niż jeden. Następnie w przystępnym interfejsie graficznym rozpocznie import wszystkich wpisów, komentarzy, zdjęć. Może się zdarzyć, że importer przerwie pracę, ale wtedy cierpliwie poczekaj. Powinien pojawić się komunikat o powrocie do importu za kilkadziesiąt sekund. Po tym czasie paski postępu zaczną się na nowo przesuwać. Jeśli wszystko dobrze pójdzie to w ciągu kilku lub kilkunastu minut (zależnie od ilości treści) wszystkie dane powinny zostać przeniesione.
Krok 4
WordPress może Cię jeszcze zapytać o to do jakiego użytkownika mają być przypisane wszystkie wpisy. Możesz stworzyć nowego albo tak jak ja wybrać użytkownika który już istnieje. Nazwa użytkownika może wyświetlać się w metadanych wpisu (tam gdzie jest data, ilość komentarzy i tym podobne informacje), dlatego warto mądrze wybrać. Później co prawda możesz zmienić masowo autora wszystkich wpisów ale po co to robić później skoro można to zrobić od razu przy pomocy 3 kliknięć myszką?
Poczekaj na import i po 1-2 min. sprawdź (najlepiej w nowym oknie jeśli nie pojawił Ci się komunikat o skończonym imporcie – a uwierz mi, często nie pojawia się jeśli importowanych artykułów jest więcej) czy w menu w panelu pojawiły się wszystkie Twoje wpisy. Najlepiej jeśli zweryfikujesz ich liczbę z liczbą na Blogspocie. Wszystko się zgadza? To świetnie. Idźmy więc dalej.
Krok 5
Teraz przydałoby się aby wpisy, które widnieją w dalszym ciągu na starym blogu przekierowywały na nowy adres. Co prawda można zrobić przekierowanie, które nie rozpoznaje ścieżek starych wpisów i nie przekieruje do tych samych wpisów na nowej stronie, ale na stronę główną. To jest jakieś rozwiązanie, ale nie polecam go bo wtedy zmuszamy naszych czytelników do wyszukiwania wpisów na nowej stronie ręcznie lub przez wyszukiwarkę. Najprawdopodobniej nie będzie im się chciało więc ruch ze starej strony na nową najlepiej w jakiś lepszy sposób przekierować.
Z pomocą przychodzi wtyczka Blogger to WordPress, która pomaga dokonać przekierowania 1 do 1. Na początku zainstaluj tą wtyczkę poprzez Wtyczki -> Dodaj nową. Wpisz nazwę w wyszukiwarce i kliknij „Zainstaluj”. Teraz włącz wtyczkę i przejdź do niej poprzez Ustawienia -> Blogger to WordPress. Teraz wystarczy, że wpiszesz nazwę Twojego dotychczasowego bloga czyli nazwę adresu przed końcówką .blogspot.com. Zostaniesz przekierowany do nowej strony, z której będziesz mógł skopiować kod źródłowy do Twojego aktualnego bloga.
Okey. Masz już kod. Teraz zaloguj się znów do swojego starego bloga na Bloggerze i wejdź do Szablon -> Utwórz/przywróć kopię zapasową. To konieczne w razie gdyby coś poszło nie tak.
Otwórz teraz w nowej karcie dowolny tekst na swoim starym blogu. Za chwilę do tego wrócimy, ale teraz
Teraz przejdź do edycji kodu HTML starej strony (przycisk obok Dostosuj w zakładce Szablon). Dla pewności możesz zaznaczyć cały tekst szablonu i dodatkowo go skopiować do pliku txt.
Twoim zadaniem jest znalezienie znacznika </head>. Właśnie przed tym znacznikiem powinieneś umieścić kod z generatora do którego przeniosła Cię wtyczka Blogger to WordPress. Po wklejeniu kodu nie zapomnij zapisać szablonu.
No dobrze. Teraz wróć do starej strony i otwartego artykułu. Kliknij F5 aby odświeżyć ją i spójrz na adres. Jeśli adrestwojegobloga.blogspot.com zmieni się na nowy adres tego samego artykułu to znaczy, że udało Ci się poprawnie skonfigurować wtyczkę. Gratulacje!
Krok 6
Ponieważ Blogspot różni się pod kilkoma względami od WordPressa, dlatego po przeniesieniu wszystkich treści może się okazać że:
- nie wszystkie zdjęcia zostały poprawnie przeniesione (zwłaszcza te, które powinny się znaleźć we wpisie jako „obrazek wyróżniający” albo miały w nazwach polskie znaki)
- zabrakło przycisku „czytaj więcej” pozwalającego ukryć treść i pokazać ją po kliknięciu
W przeniesieniu zdjęć może pomóc wtyczka Auto Post Thumbnail. Po jej instalacji (instalacja przebiega identycznie jak w kroku piątym – trzeba tylko wpisać inną nazwę wtyczki) wystarczy, że przejdziesz do Ustawienia -> Auto Post Thumbnail i klikniesz na Generate Thumbnails. Teraz uzbrój się w cierpliwość, bowiem generowanie obrazków wyróżniających może zająć trochę czasu.
Teraz wystarczy sprawdzić czy każdy z wpisów ma już obrazek wyróżniający. Można oczywiście zerknąć jak strona się wyświetla i przeklikać po wszystkich podstronach albo poprzez edytor wchodzić do każdego wpisu ale ja preferuję szybsze rozwiązanie. Zainstaluj tym razem wtyczkę Featured Image Column, uruchom ją i przejdź do wszystkich wpisów. Przy tytułach powinny pojawić się miniaturki. Tam gdzie ich nie ma tam – nie ma obrazków wyróżniających.
Aby dodać przycisk „czytaj więcej” we wpisie przejdź do Twojego wpisu i po kilku zdaniach wprowadzenia zrób odstęp enterem i naciśnij przycisk:
W miejscu w którym zrobiłeś odstęp pojawi się przerywana linia:
To wszystko. Możesz zapisać zmiany i cieszyć się przeniesioną treścią, zdjęciami oraz leadami kończącymi się słowami „czytaj więcej” które po kliknięciu odkrywają bogactwo Twoich wpisów.
Polecamy również:
Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej:
Komentarze — Napisz pierwszy komentarz
Czy powyższe wskazówki były skuteczne? Jeśli tak, podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu. Gdybyś chciał się podzielić ze mną skrawkiem kodu aby uzupełnić minikurs to skorzystaj z portalu pastebin.com i wyślij linka do kodu. Instrukcje jak to zrobić znajdziesz tutaj.