Komentarze

– lekcja 10 –

Komentarze są – po publikowaniu postów – jedną z ważniejszych funkcjonalności dostępnych na blogach. Dzięki nim każdy, kto przeczyta Twój artykuł, może na niego zareagować: coś dopowiedzieć, podziękować, nie zgodzić się. Co prawda w podobny sposób można zareagować pisząc do autora tekstu maila, ale wiadomość mailowa różni się od komentarza tym, że napisany komentarz jest publiczny i połączony z tekstem.

Komentarze to papierek lakmusowy dla reklamodawców, którzy m.in. na podstawie zaangażowania czytelników oceniają wartość witryny. Jeśli więc napiszesz coś porywającego/kontrowersyjnego/wyjątkowo odkrywczego i zostaniesz zasypany komentarzami pod Twoim tekstem, pamiętaj że ten tekst zawiera wartość dla marketerów szukających nowych przestrzeni reklamowych.

Dobrze jest posiadać elementarną wiedzę na temat rodzajów dostępnych mechanizmów komentarzy, aby w razie potrzeby zmienić najczęściej używany model prezentacji komentarzy na inny i tym samym uniknąć dodatkowych kosztów lub uciążliwych reklam.

[FMP]

Domyślne komentarze

Aby móc komentować w WordPressie wpisy oraz strony nie trzeba nic szczególnego robić. Domyślny mechanizm WP posiada funkcjonalność komentarzy wywoływaną pod treścią. Jeśli Twój tej opcji nie posiada, znaczy to, że została ona wyłączona lub motyw został zmodyfikowany.

Standardowo formularz do wpisania komentarza zazwyczaj zawiera pola: wiadomości, imienia (lub imienia i nazwiska), adresu email i opcjonalne pole na wpisanie adresu www, czasami tylko pole do wpisania wiadomości jeśli jesteś już zalogowany.

Zasadniczo większość Twoich czytelników zobaczy formularz podobny do tego poniżej:

Co się dzieje, jeśli ktoś wpisze na stronie komentarz?

Na dwoje babka wróżyła. Może się coś stać, a może się – z pozoru – nie stać nic. Wszystko zależy od indywidualnych ustawień każdej strony. Dla ułatwienia przedstawiam diagram pokazujący drogę każdego komentarza, począwszy od poszukiwania przestrzeni do komentowania, przez odblokowanie komentarzy i kliknięcie „opublikuj” do faktycznej publikacji. Przeczytaj go od lewej do prawej. Oto diagram:

Wszystko zależy od ustawień strony ale jeśli nie ma blokady formularza, to po napisaniu komentarza autor strony:

  1. Dostaje maila z treścią komentarza.
  2. Może wykonać określoną akcję: zatwierdzić, przenieść do kosza lub oznaczyć jako spam.
  3. Po wybraniu akcji powinien się zalogować jeśli nie zrobił tego jeszcze.
  4. Pojawi się okno z treścią komentarza i przyciskiem Zatwierdź komentarz.
  5. Po kliknięciu na przycisk zostanie przeniesiony do listy komentarzy, a komentarz pojawi się na stronie.

Cały proces zamyka się w tych pięciu krokach:

Sposoby moderowania komentarzy

Nie każdy komentarz przechodzi moderację. Droga zaprezentowana w powyższym procesie jest najdłuższą z możliwych, jest jednak droga na skróty. Chciałbym Ci teraz powiedzieć kilka słów o różnych możliwościach moderacji komentarzy.

Wszystkie ustawienia o których za chwilę będzie mowa możesz włączyć w sekcji [tutlink link=”/wp-admin/options-discussion.php” text=”Ustawienia -> Dyskusja” target=”_blank”].

Ręczna moderacja – polega na tym, że każdy komentarz który zostanie wpisany w formularzu pod wpisem/stroną zostanie umieszczony na Twoim blogu po ręcznym jego zatwierdzeniu. Rozwiązanie używane szczególnie w sytuacji, w której teksty dotyczą tematów kontrowersyjnych i można się spodziewać komentarzy nieprzychylnych lub niekulturalnych. Metoda znacznie bardziej angażująca niż pozostała (choć wiele zależy od ilości otrzymywanych komentarzy), ale dzięki niej pod Twoimi wpisami pojawi się na blogu na 100% tylko to, co sam zatwierdzisz.

Ręczna moderacja tylko dla nowych komentarzy – jeśli nie chcesz akceptować wszystkich komentarzy, możesz włączyć opcję półautomatyczną. Dzięki temu jeśli zatwierdziłeś pierwszy komentarz, kolejny dodany przez tą samą osobę zostanie dodany automatycznie, bez ręcznego zatwierdzania. Przy tej metodzie zakładamy, że jeśli ktoś miał na początku dobre intencje i jego komentarz przeszedł, to kolejne komentarze będą również w podobnym tonie.

Wyłączenie moderacji – w sytuacji, w której masz pełne zaufanie do swoich czytelników (z zastrzeżeniem, że zawsze możesz usunąć niechciany komentarz) i stawiasz na szybką formę komunikacji pod tekstem możesz zadecydować o rezygnacji z moderowania komentarzy. Na taką metodę komunikacji postawiłem zakładając prawie 10 lat temu swojego prywatnego bloga i to był strzał w dziesiątkę. Dobra wiadomość jest taka, że zawsze możesz zaryzykować całkowite wyłączenie moderacji, a jeśli ta metoda się nie sprawdzi, wtedy zastosować bardziej restrykcyjne zasady wyświetlania napisanych komentarzy.

Inne mechanizmy komentowania na blogach

Domyślna funkcjonalność komentarzy nie jest jedyną formą otwarcia dyskusji z Tobą i z czytelnikami między sobą. Prezentowane poniżej alternatywy modyfikują okno dodawania komentarza albo zamiast standardowego okna wyświetlają swoje gotowe rozwiązanie.

Najpopularniejszymi sposobami na modyfikację standardowych komentarzy są:

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

[/wc_column]

[/wc_row]

Zanim przyjrzymy się szczegółowo każdemu z nich chciałbym Ci przedstawić tabelę pokazującą w sposób ogólny między jakimi rozwiązaniami wybieramy:

Cecha Disqus wpDiscuz
Darmowy

 

 

Logowanie przy pomocy społeczności

 

 

Brak reklam

 

 

Dopracowany wizualnie

 

 

Style w komentarzach

 

 

Dodawanie zdjęcia w ramach komentarza

 

 

Łatwość konfiguracji

 

 

Choć w powyższym zestawieniu wygrywa Disqus, to każdy z systemów ma swoje wady i zalety, z którym warto się zapoznać, aby wybrać dla siebie najlepszą opcję.


Disqus

Autorzy tej wtyczki chwalą się:

  • szybką „jednoklikową” instalacją, która jest bezpieczna i nie usuwa żadnych dotychczas napisanych komentarzy
  • jeszcze większym zaangażowaniem czytelników, którzy są przyzwyczajeni do Disqusa i chętniej piszą komentarze, jeśli mają okazję to zrobić przy pomocy tego narzędzia
  • przyciąganiem czytelników na Twoją stronę  przy pomocy wygodnych powiadomień mailowych
  • poprawą SEO poprzez tworzenie treści przez czytelników w ramach komentarzy
  • filtrem antyspamowym prosto od Akismeta

Tyle marketingu. W rzeczywistości otrzymujemy bardzo ciekawe narzędzie, które też wygląda całkiem nieźle. Poniżej możesz zobaczyć panel pisania komentarza zarówno dla anonimowego czytelnika (bez zdjęcia po lewej) jak i dla zalogowanego:

Aktywnych instalacji wtyczki jest ponad 200 tys. co daje 4 razy więcej użytkowników niż wpDiscuz, ale czy na pewno Disqus jest pozbawiony wad? Zaczynam mieć wątpliwości czy jest to aby najlepsze rozwiązanie. Pozwól, że podzielę się z Tobą spostrzeżeniem, które dotyczą Disqusa i pozwolą Ci dokonać obiektywnego wyboru najlepszego systemu komentarzy dla Twojej strony.


Pierwszym problemem, który dotykał niektórych użytkowników Disqusa było wolne ładowanie okna z komentarzami. Musisz wiedzieć, że za każdym razem uruchamiając pełny wpis/stronę w miejscu komentarzy pojawia się ikona sugerująca ładowanie:

a dopiero po chwili w to miejsce wskakują najnowsze komentarze. W większości przypadków trwa to krócej niż sekundę, zdarza się jednak, że ikona ładowania kręci się kilkadziesiąt sekund co skutecznie nas blokuje przed dodaniem kilku słów od siebie pod wpisem.


To fakt, że dla osób aktywnych w sieci Disqus zapewnia wygodę i szereg nowych możliwości. Wyjątkowo dobrze zrobione logowanie za pomocą Facebooka, Twittera i konta Google pozwala w szybki sposób dodać nowy komentarz bez konieczności wpisywania imienia i nazwiska, adresu email i strony www.

Z drugiej jednak strony osoby, które chcą napisać anonimowy komentarz mogą napotkać pewne trudności, z którymi niekoniecznie sobie poradzą. Poniżej znajdziesz przykład skomplikowanego systemu dodawania komentarzy. Zobacz poniższe nagranie aby zobaczyć co mam na myśli:

Konieczność sprawdzenia czy jesteś robotem to skuteczny sposób na spam i bardzo dobrze, że Disqus korzysta z tego rozwiązania. Nie stanowi on wielkiej przeszkody, jest przyjemniejszy niż klasyczna captcha (przepisywanie liter i cyfr z mało wyraźnego okna) i zdążyliśmy się do tego rozwiązania wszyscy przyzwyczaić. Najbardziej boli to, że pod formularzem dodawania komentarza są 3 pola z możliwością wyrażenia różnych zgód/akceptacji regulaminu i nie wiadomo, które z nich są obowiązkowe. W dodatku przycisk dodania komentarza nie jest wykonany w sposób intuicyjny i osoby nietechniczne mogą nie domyślić się, że różne odcienie szarości mają sugerować, że zaznaczyłeś wystarczająco dużo zgód, aby odblokować możliwość dodania komentarza.


Czarę goryczy u wielu osób przelała próba komercjalizacji usług dostarczanych przez Disqusa. Choć ekipa Disqusa zapewniała, że 95% stron problem nie dotknie i w dalszym ciągu będzie można wybierać między pokazywaniem reklam i ich wyłączeniem to brak jasnej informacji zwrotnej, która strona się kwalifikuje do reklam, a która nie oraz wielkość banerów reklamowych sprawiła, że część osób zaczęła z Disqusa rezygnować.

Jeśli zaczynasz blogować i nie masz na stronie dużego ruchu to nie musisz się obawiać reklam. Z czasem (przy kilkudziesięciu tysiącach odsłon miesięcznie) możesz pod komentarzami zobaczyć:

Jeśli zobaczysz na swoim blogu w pewnym momencie reklamy, będziesz mieć kilka możliwości wyjścia z tej sytuacji:

  1. Przywyknąć do reklam i zostawić wszystko tak jak jest obecnie.
  2. Zapłacić ok. 9-10$ miesięcznie (tyle kosztował abonament w momencie pisania tej lekcji), żeby wyłączyć reklamy.
  3. Wyłączyć Disqusa i korzystać z natywnych (domyślnej funkcjonalności) komentarzy WordPressa.
  4. Wyłączyć Disqusa i skorzystać z jednego z wielu zamienników np. wpDiscuza.

Nie udało mi się Ciebie zniechęcić do przetestowania Disqusa? To dobrze, bo nie to było moim zamiarem. Znając zalety i wady tego rozwiązania możesz śmiało zacząć z niego korzystać, bo to w dalszym ciągu świetna usługa komentarzy. Poniżej znajdziesz instrukcję tłumaczącą krok po kroku jak zainstalować Disqusa na Twoim WordPressie:

Na początku zacznij od założenia konta na stronie Disqus.com. Koniecznie zapisz w bezpiecznym miejscu wpisany przy okazji rejestracji e-mail oraz hasło.

Następnie trzeba sprawdzić maila wpisanego przy okazji rejestracji i potwierdzić, że jest się jego właścicielem.

Teraz kiedy posiadasz zweryfikowane konto możesz zainstalować wtyczkę Disqusa na swoim WordPressie. Zwróć uwagę na to, że Disqus posiada dwie wtyczki:

oraz

przy czym pierwsza z nich jest kompatybilna z nowym WordPressem i to ją zainstalowałem, aby zaprezentować Ci jak działa Disqus. W trakcie instalacji zostaniesz poproszony o podanie danych (adresu email oraz hasła), które wprowadziłeś w pierwszym kroku. Będziesz musiał także z panelu WordPressa skopiować token i wkleić go we wskazane miejsce na stronie Disqusa. Całość przedstawiłem na poniższym nagraniu:

[wc_toggle title=”Nie wiem jak dodać token. Można wolniej?” padding=”” border_width=”” class=”” layout=”box”]

Token znajdziesz w zakładce Install/Reinstall po przejściu do [tutlink link=”/wp-admin/admin.php?page=disqus#install” text=”bezpośrednich ustawień Disqusa” target=”_blank”] na Twoim WP.

Aby pozyskać token musisz kliknąć na przycisk Copy, a następnie skorzystać ze skrótu Ctrl+C.

Po skopiowaniu tokena do schowka powinieneś przejść na stronę Disqusa, zalogować się, wybrać zakładkę Install Disqus, następnie platformę WordPress i poniżej znaleźć pole do wpisania swojego tokena:

Teraz wystarczy, że przejdziesz do pustego pola, wkleisz token przy pomocy skrótu Ctrl+V i wciśniesz przycisk Install.

[/wc_toggle]

To już wszystko. Jeśli postępowałeś według wskazanych powyżej kroków to zapewne poskutkowało to zmianą standardowego formularza komentarzy w WP na komentarze z Disqusa. Możesz przejść do dowolnego wpisu i sprawdzić jak wygląda Twoja przestrzeń na komentarze.

Jeśli posiadałeś na stronie już jakieś komentarze – nie wpadaj w panikę. To, że nie są widoczne nie znaczy że znikły bezpowrotnie. Możesz je teraz w łatwy sposób zaimportować do Disqusa. Wystarczy, że klikniesz w przycisk [tutlink link=”/wp-admin/admin.php?page=disqus#syncing” text=”Disqus ->  Syncing -> Import -> Import Comments” target=”_blank”]:

Dobrze jest przy okazji uruchomić opcję Auto syncing aby wszystkie wprowadzone w Disqusie zmiany podczas moderacji komentarzy były wprowadzone także w komentarzach w bazie danych WordPressa. Dzięki temu po decyzji o usunięciu Disqusa wszystkie usunięte lub edytowane komentarze nie wrócą na Twoją stronę.


wpDiscuz

Twórcy tej wtyczki reklamują wpDiscuza jako system komentarzy dodawanych w czasie rzeczywistym bazujący na natywnych komentarzach WordPressa (nie tworzy drugiej bazy komentarzy na zewnątrz co jest zdecydowaną zaletą i jednym z ważniejszych argumentów za korzystaniem z tej wtyczki). Posiada dodatkowe opcje głosowania na komentarze, udostępniania ich przypinania najciekawszych na górze.

Instalacja podstawowa wpDiscuza jest zdecydowanie prostsza aniżeli Disqusa:

Nie jest potrzebna żadna dodatkowa konfiguracja na początku. Po aktywacji wtyczki formularz dodawania komentarzy będzie znacznie bardziej rozbudowany, a komentarze już dodane pozostaną tam, gdzie były dotychczas.

To zbyt piękne, aby było prawdziwe? Owszem. W teorii wygląda to tak jak napisałem, w praktyce jednak formularz może wyglądać dobrze, ale może też się rozsypać:

Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś zainstalował wtyczkę wpDiscuza i przekonał się jak prezentują się komentarze „na sterydach” na Twojej stronie www. Mam nadzieję, że Twój motyw da radę, w razie potrzeby pozostaje Ci edytowanie kodu CSS i dostosowanie formularza do Twoich potrzeb.

Panel z ustawieniami wpDiscuza jest w zdecydowanie większej części w języku angielskim. Jeśli nie przeszkadza Ci to, czuj się swobodnie aby dostosować wszystkie opcje do swoich potrzeb. A możliwości jest naprawdę dużo, od określenia po jakim czasie od napisania komentarza autor może go samodzielnie edytować, przez możliwość przekierowania pierwszych komentatorów na odrębną stronę Twojego WordPressa (np. stronę z podziękowaniem), po najdrobniejsze ustawienia wyglądu głosowania na najlepszy komentarz. Ustawień jest tak wiele, że można się w nich pogubić.

Co istotne dla Ciebie na początek – ustawienia dotyczące moderacji natywnych (domyślnych) komentarzy WordPressa obowiązują także w wpDiscuzie. W ustawieniach tej wtyczki nie ma żadnych dodatkowych ustawień nadpisujących np. ręczne akceptowanie każdego komentarza albo metodę półautomatyczną, o których pisałem wyżej. Możesz być spokojny – Twoje poprzednie ustawienia będą obowiązywały także po instalacji tej wtyczki.

Dla osób, które nie znają dobrze języka angielskiego i dokonały personalizacji kursu poniżej podaję listę najistotniejszych zakładek:

  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab1″ text=”Ogólne” target=”_blank”] – ustawienia miejsca ładowania skryptów komentarzy, włączenie wyszukiwania po adresie email kont komentatorów, przekierowanie komentatorów na określoną stronę, format daty i godziny, tłumaczenia plików wtyczki.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab2″ text=”Ustawienia ogólne formularza” target=”_blank”] – ukrywanie lub pokazywanie różnych opcji dodatkowych w formularzu wpisywania komentarzy, określenie długości minimalnej i maksymalnej komentarza oraz imienia komentującego, umieszczenie znaczników ułatwiających stylowanie komentarzy.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab3″ text=”Ustawienia listy komentarzy” target=”_blank”] – przyciski sortowania, ukrywanie/pokazywanie odpowiedzi na komentarze, pokazywanie tylko fragmentu komentarza i przycisku [Pokaż więcej], system głosowania.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab4″ text=”Odświeżanie listy komentarzy” target=”_blank”] – dotyczą komentarzy wyświetlanych w czasie rzeczywistym.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab5″ text=”Subskrybcja dla komentujących” target=”_blank”] – można obserwować tylko komentarze, na które się odpowiedziało lub wszystkie komentarze pod wpisem.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab6″ text=”Kolorystyka” target=”_blank”] – niektóre kolory można zmienić bez znajomości CSS, są dwa globalne style: domyślny i ciemny.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab7″ text=”Cache” target=”_blank”] – zapamiętywanie m.in. avatarów komentujących, aby przyspieszyć ładowanie komentarzy.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab8″ text=”Social Media” target=”_blank”] – włączenie logowania się i udostępniania przy pomocy serwisów społecznościowych, niestety włączenie wymaga samodzielnego stworzenia nowej aplikacji i pobrania klucza z Facebooka, Twittera lub innych. To zadanie może przerosnąć osobę początkującą, nic nie stoi na przeszkodzie ażeby spróbować. W zakładce znajduje się link do instrukcji w języku angielskim.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab9″ text=”Integracje” target=”_blank”] – integracje komentarzy z różnymi serwisami społecznościowymi, które można uruchomić na WordPressie.
  • [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php?page=wpdiscuz_options_page#optionsTab10″ text=”Dodatki” target=”_blank”] – prezentacja płatnych dodatków do wtyczki wpDiscuz zwiększających jej możliwości.
  • [tutlink link=”//witrynanawczoraj.pl/wp-admin/edit.php?post_type=wpdiscuz_form” text=”Formularz dodania komentarza” target=”_blank”] – tu znajdują się wszystkie pola, które wypełnia komentujący, żeby opublikować komentarz. Możesz w tym miejscu dokonać spolszczenia nazw, zaznaczyć które z nich będą obowiązkowe itp.

Jak być może zauważyłeś na powyższej liście, w ustawieniach znajduje się możliwość włączenia logowania przy pomocy Facebooka, Twittera, Google+, VK i OK. Jest to jedna z najciekawszych opcji, jednak jak się okazuje, nie wystarczy ją włączyć aby zalogować się przez FB i od razu komentować. Trzeba wcześniej stworzyć aplikację, wygenerować i wprowadzić ID aplikacji oraz klucz prywatny. Nie będę tu opisywał tego procesu, bo nie jest to przedmiotem tego kursu. Chciałbym Ci tylko zasygnalizować, że konfiguracja do prostych nie należy i Disqus jako produkt „pudełkowy” jest znacznie bardziej intuicyjny.


Oczywiście Disqus i wpDiscuz to nie jedyne nakładki na natywny system komentarzy WordPressa. Jest ich znacznie więcej, jednak to od Ciebie zależy którą wybierzesz. W rzeczywistości aby mieć poczytnego bloga wcale nie musisz wybierać najbardziej zaawansowanego systemu komentarzy. Za wzór niech posłuży blog Michała Szafrańskiego, który mimo iż jest jednym z najpopularniejszych blogów w Polsce posiada podstawowy (natywny) system komentarzy, który sprawdza się świetnie w Jego przypadku.

Zarządzanie komentarzami

Moderacja dyskusji pod wpisami najczęściej wiąże się z zatwierdzaniem, odpowiadaniem i bieżącym usuwaniem niechcianych komentarzy. Raz na pewien czas trzeba zrobić w sekcji Komentarze porządek, aby setki spamowych wiadomości nie spowalniały bazy danych Twojej strony. Choć usuwanie spamu pozornie kojarzy się z mozolnym przeglądaniem komentarzu strona po stronie, to jest sposób aby wszystkie komentarze wyświetlić na jednym ekranie i ten proces.

Jak usuwać setki spamowych komentarzy za jednym kliknięciem?

Żeby skutecznie usuwać spam, warto posłużyć się wygodną funkcją WP przedstawioną na poniższej prezentacji:

Wystarczy zmienić ilość komentarzy wyświetlanych na jednej stronie, aby zaoszczędzić w przypadku dużej ilości spamu nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt minut przeklikiwania po stronach. Maksymalny limit komentarzy na jednej stronie to 999, jednak rekomenduję, aby nie ustawiać więcej niż 500 wyświetlanych jednorazowo ze względu na to, że przy dużej ilości nawet dobry komputer potrafi spowalniać.

Kiedy wyświetlasz już kilkaset komentarzy na jednej stronie, teraz możesz zaznaczyć wszystkie komentarze (jeśli większość to spam) i wyłuskać spośród nich te, które spamem nie są. Potem wystarczy z listy masowych działań wybrać przenieś do kosza i zastosować wprowadzone zmiany.

Dobrą praktyką jest także opróżnianie kosza, zarówno w ramach  [tutlink link=”/wp-admin/edit.php” text=”Wszystkich wpisów” target=”_blank”], [tutlink link=”/wp-admin/edit.php?post_type=page” text=”stron” target=”_blank”], a także [tutlink link=”/wp-admin/edit-comments.php” text=”komentarzy” target=”_blank”]. Jeśli jednak nie zrobisz tego, wtedy nic złego się nie stanie. Domyślnie ustawiony kosz opróżnia się samoczynnie co 30 dni.

Jak wyłączyć komentowanie na wszystkich wpisach?

Załóżmy, że posiadasz bloga w którym chcesz wyłączyć całkowicie możliwość komentowania – zarówno starych jak i nowych artykułów. Usuwanie komentarzy nie załatwia sprawy, bo dodatkowo Cię angażuje. Postanowiłeś całkiem się odciąć i masz nadzieję, że to rozwiąże Twoje problemy raz na zawsze.

Aby wyłączyć komentarze możesz skorzystać z wtyczki, ale jest to o tyle problematyczne, że trzeba ją potem aktualizować, obciąża niepotrzebnie Twoją stronę, a nieaktualizowany przez długi czas plugin może być furtką do włamania na Twoją stronę.

Tymczasem jest sposób, który nie wymaga instalacji wtyczki. Polega on na:

  1. Zablokowaniu komentarzy dla wszystkich nowo dodawanych wpisów.
  2. Hurtowej blokadzie komentarzy w już dodanych wpisach.

Aby lepiej to zrozumieć zobacz co się dzieje jeśli dodam nowy wpis:

Dzieje się to za sprawą domyślnie włączonej opcji:

Aby globalnie wyłączyć dodawanie komentarzy do wszystkich nowododawanych wpisów musisz przejść do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/options-discussion.php” text=”Ustawienia -> Dyskusja” target=”_blank”] i odznaczyć pole Zezwól na komentowanie nowych artykułów.

Skoro teraz już możesz być pewien, że każdy nowy wpis będzie miał wyłączone komentowanie, teraz pozostaje Ci zadbać o wpisy już opublikowane. Przejdź do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/edit.php” text=”Wpisy -> Wszystkie wpisy” target=”_blank”]. Jeśli opublikowanych wpisów masz dużo, skorzystaj z opcji ekranu i zwiększenia ilości wpisów widzianych na jednej stronie, analogicznie do wcześniejszej porady zaprezentowanej przy okazji usuwania spamu.

Kiedy już masz możliwie dużo wpisów widocznych na jednej stronie, zaznacz wszystkie i skorzystaj z opcji Masowego działania na wpisach i edytuj je wszystkie. Po kliknięciu Zastosuj pojawią się dodatkowe opcje, a wśród nich pole Komentarze. Wtedy wystarczy wybrać z menu rozwijanego Nie zezwalaj. Zatwierdzenie poskutkuje tym, że wszystkie widoczne na stronie wpisy będą miały domyślnie wyłączone komentarze. Operację należy powtórzyć jeśli wpisy nie mieszczą Ci się na jednej stronie.

To wszystko. Wyłączyłeś właśnie wszystkie okna do wpisywania komentarzy bez użycia wtyczek. Gratulacje!

[wc_toggle title=”Nie poradziłem sobie z powyższą instrukcją i chcę skorzystać z wtyczki.” padding=”” border_width=”” class=”” layout=”box”]

Rekomendowana przeze mnie wtyczka to Disable Comments. Po aktywacji musisz przejść do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/options-general.php?page=disable_comments_settings” text=”Ustawienia -> Disable Comments” target=”_blank”] i wybrać wybrany rodzaj treści pozbawionych komentarza lub opcję Wszędzie aby wyłącz wszystkie rodzaje treści i ustawienia powiązane z komentarzami w WP.

[/wc_toggle]

Sposoby na spam

Na początku warto zastanowić się czym jest spam w komentarzach i jaki ma cel. Najczęściej jest to niechciana wiadomość pisana przez generator komentarzy mająca na celu wypromowanie określonego linka na Twojej stronie. Spamer osiąga zamierzony rezultat jeśli pod wpływem ciekawości klikasz w link wpisany w adres URL lub zatwierdzasz taki komentarz i od tej pory Twoi czytelnicy są na niego narażeni.

Niekiedy takie działanie ma na celu wypromowanie innej strony www, ale kliknięcie w niektóre linki może skutkować próbą pobrania złośliwego oprogramowania na Twój komputer. Dlatego właśnie pod żadnym pozorem nie klikaj w linki widoczne w spamowych komentarzach.

Sposobem radzenia sobie z niechcianymi komentarzami jest włączenie w sekcji [tutlink link=”/wp-admin/options-discussion.php” text=”Ustawienia -> Dyskusja” target=”_blank”] opcji moderowania komentarzy dopiero wtedy, gdy w treści pojawiały się odnośniki. Domyślnie wpisana jest tam wartość „2” ale rekomenduję, aby włączyć moderację nawet, jeśli to będzie tylko 1 odnośnik. Warto przy okazji wspomnieć, że ta opcja chroni Cię przed linkowym spamem nawet jeśli masz wyłączone ręczne zatwierdzanie opublikowanych komentarzy.

Jeśli spamu pojawia się naprawdę dużo i nie nadążasz za moderacją, zachęcam Cię do przetestowania wtyczki Antispam Bee.

W opcjach [tutlink link=”/wp-admin/options-general.php?page=antispam_bee” text=”wtyczki” target=”_blank”] znajdziesz szereg różnych możliwości. Dzięki Antispam Bee możesz dać kredyt zaufania komentującym, których komentarz został przez Ciebie zatwierdzony, zaufać użytkownikom, którzy korzystają z globalnego wyświetlania avatara przy ich komentarzu (wymagane konto na Gravatar.com). Wtyczka może podejmować decyzję o spamie na podstawie czasu publikacji, wykrywa BBCode z forów internetowych i kwalifikuje go jako spam, sprawdza nr IP komentujących, może zablokować komentujących z określonego kraju lub umożliwi komentowanie tylko dla określonego kraju.  W opcjach zaawansowanych możesz wybrać czy chcesz tylko oznaczać spam czy od razu go usuwać, otrzymywać mailowe powiadomienia o spamie, poznać powód wysyłki spamu, usuwać go po określonej liczbie dni. Część ostatnia, statystyczna, pozwala sprawdzić jak dużo spamu pojawia się na stronie.

Wśród polecanych wtyczek, które radzą sobie ze spamem wymieniane są także:

  • Akismet Anti-Spam – wtyczka darmowa dla stron prywatnych, aby z niej skorzystać trzeba wygenerować klucz API i wpisać go w opcjach wtyczki
  • Stop Spammers – ochrona polegająca na wyświetleniu CAPTCHY (czyli pola do sprawdzania czy jesteś robotem) w momencie, kiedy zostaniesz zakwalifikowany jako spammer.

Podsumowanie

  1. Zanim zaczniesz się zastanawiać czemu komentarze na Twojej stronie nie działają, prześledź proces ich dodawania i sprawdź czy nie podpadasz pod jedną z kilku blokad lub masz wyłączone komentarze w konkretnym wpisie/stronie.
  2. We właściwy sposób skonfiguruj ustawienia moderacji nowych komentarzy, a jeśli masz poczucie, że tracisz na moderację zbyt dużo czasu, wtedy daj komentującym więcej swobody.
  3. Twórz czarną listę słów, komentujących, adresów email przez nich używanych aby maksymalnie ograniczyć konieczność moderowania komentarzy.
  4. Jeśli nie odpowiada Ci standardowy system dodawania komentarzy – przetestuj inne rozwiązanie poznając wcześniej jego wady i zalety.
  5. Pamiętaj aby raz na miesiąc lub kwartał czyścić stronę ze spamowych komentarzy.
  6. Do wyłączania komentarzy, w miarę możliwości, nie używaj wtyczki.
  7. W razie częstego spamu – skorzystaj z wtyczki, która zapewni Ci święty spokój.

[wc_spacing size=”30px” class=””][/wc_spacing]

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

   Przejdź do 9 lekcji

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

Przejdź do 11 lekcji   

[/wc_column]

[/wc_row]

[/FMP]

UDOSTĘPNIJ