Motywy

– lekcja 14 –

Jeden z najsłynniejszych zakładów pogrzebowych w polskim internecie napisał rok temu tweeta:

Od tej pory motyw kojarzy mi się z tematyką wyłącznie kryminalną. Gdybyśmy mieli określić czym jest motyw, najczęściej powtarzającą się definicją byłaby: „to wątek lub postać, która powtarza się w utworach literackich lub część melodii w utworze muzycznym”. Ponieważ jednak ten kurs nie nazywa się „Muzyka dla Ciebie” zatem będziemy rozmawiać o zyskującym popularność znaczeniu motywu związanym z wyglądem strony opartej o silnik WordPressa. Najprościej mówiąc – w WP motyw jest wszystkim, co składa się na wizualną i funkcjonalną część strony internetowej.

[FMP]

Ogólna charakterystyka motywu

Patrząc od technicznej strony, motyw to nic innego jak zbiór plików odpowiadających za wyświetlanie strony takiej, jaką widzi odwiedzający witrynę. Wśród tych plików znajdują się pliki PHP z elementami właściwymi dla WordPressa – wywołaniami wpisów, skryptów komentarzy, przestrzeni na widgety, jak również pliki CSS odpowiadające za wygląd poszczególnych elementów. Są także pliki JS ze skryptami.

Aby lepiej zdać sobie sprawę z tego czym jest motyw, wyobraź sobie, że jesteś w posiadaniu klasycznego bloga (w największej kolumnie wpisy, w bocznej sidebar z widgetami) i postanawiasz zmienić go na stronę zawierającą bloki. Dzięki tej zmianie lepiej zaprezentujesz to, co najistotniejsze dla tej witryny, będziesz w stanie się pochwalić istotnymi z punktu widzenia Twojego biznesu informacjami, a blog pozostanie jedną z wielu sekcji, która generuje dodatkowy ruch.

Jeśli dojrzałeś do tej zmiany, to aby do niej doprowadzić musisz zmienić motyw Twojej strony. Kiedy wszystko już będzie gotowe tak naprawdę możesz aktywować nowy motyw w sekcji [tutlink link=”/wp-admin/themes.php” text=”Wygląd -> Motywy” target=”_blank”] i Twoje wszystkie treści będą się wyświetlać w nowej szacie graficznej.

Motyw i szablon

Najczęściej mylonymi słowami wśród osób, które są zainteresowane stroną na WordPressie (albo jej używają) są motyw i szablon. Wynika to pewnie poniekąd z tego, że w Polsce przez pewien czas były popularne Blogger (Blogspot) i Joomla!, która posiadają szablony – templatki (z angielskiego templates) czyli właśnie gotowe paczki z szatą graficzną i funkcjonalnościami w formie modułów. WordPressowe szablony są zupełnie czymś innym.

Wróćmy do WP. Najprościej będzie pokazać zależności między motywem i szablonem na infografice:

Jak widzisz jeden motyw może zawierać wiele szablonów. W tym sensie motyw w WP to coś znacznie większego niż szablon.

Jak rozróżnić motyw i szablon?

Jeśli widzisz stronę internetową, która zawiera przykładowo:

  • nagłówek i nawigację na górze albo nawigację boczną i brak nagłówka
  • boczną kolumnę z lewej lub prawej strony
  • stopkę na dole albo jej brak
  • czysty układ albo pstrokate tło i nieczytelną czcionkę

to możesz być pewien, że za to wszystko odpowiada aktywny motyw.


Jeśli jednak w ramach tej samej strony widzisz podstronę, która:

  • nie posiada bocznej kolumny (treść jest na całą szerokość)
  • zawiera np. mapę, formularz i odpowiednio sformatowane dane, które trudno byłoby poustawiać korzystając tylko z edytora wizualnego
  • wygląda zupełnie inaczej niż wszystkie podstrony (np. nie ma nagłówka, nawigacji, bocznej kolumny i stopki) i wygląda raczej jak czysta kartka

to najprawdopodobniej widzisz szablon włączony dla oglądanej przez Ciebie strony.

Gdzie ustawia się motywy i szablon strony?

Ustawienia motywu znajdziesz w sekcji [tutlink link=”/wp-admin/themes.php” text=”Wygląd -> Motywy” target=”_blank”]. Możesz tam dokonać zmiany motywu, a także zainstalować nowy.

Jeśli chcesz zmienić szablon dla wpisu lub strony, to powinieneś przejść do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/edit.php” text=”Wpisy -> Wszystkie wpisy” target=”_blank”] lub [tutlink link=”/wp-admin/edit.php?post_type=page” text=”Strony -> Wszystkie strony” target=”_blank”], następnie wybrać ten element wewnątrz którego chcesz zmienić szablon i po prawej stronie poszukać okna Atrybuty strony. W tym oknie powinno się znaleźć rozwijane pole Szablon w ramach którego będziesz miał listę szablonów do wyboru.

Przy tej okazji muszę zaznaczyć, że Twój motyw może nie mieć żadnych dostępnych szablonów prócz domyślnego. Jeśli tak jest w Atrybutach strony nie znajdziesz możliwości wyboru szablonu. Nie znaczy to jednak, że nie możesz ich samodzielnie zaprogramować. Wymaga to jednak wiedzy na temat struktury plików w motywie WordPressa oraz elementarnej wiedzy na temat języka PHP, w którym są przygotowane motywy.

Rozwijaną listę z wyborem szablonu częściej znajdziesz [tutlink link=”/wp-admin/edit.php?post_type=page” text=”na stronach” target=”_blank”], choć można dedykowany szablon uruchomić również dla wpisów.

Mam nadzieję, że rozumiesz już różnicę między motywem i szablonem. Aby utrwalić zdobytą wiedzę spróbuję w jednym zdaniu (upraszczając) napisać raz jeszcze czym jest motyw i szablon:

Motyw to rozszerzenie zmieniające szatę graficzną całej strony, a szablony to funkcje wewnątrz motywu, pozwalające na stworzenie dodatkowego wyglądu dla poszczególnych podstron.

Skąd pobierać motywy?

Motywy stron internetowych dzielą się na bezpłatne, bezpłatne przez pewien czas oraz płatne.

Motywy bezpłatne

Największą kopalnią bezpłatnych motywów jest oficjalna strona WordPressa: pl.wordpress.org/themes/

Być może są w sieci jeszcze inne miejsca, gdzie można pobrać bezpłatny motyw, ale katalog motywów na WordPress.org jest największym i najbezpieczniejszym repozytorium. Jeżeli będziesz szukał na własną rękę – czasami znajdziesz perełkę, ale zazwyczaj możesz natrafić na:

  • motyw, który został okrojony przez twórcę, a pełnię funkcjonalności możesz uzyskać dopiero wtedy, gdy zakupisz wersję PRO
  • darmowe motywy ale dla wordpress.com (wordpress.com/themes/free) – bezużyteczne jeśli posiadasz WordPressa na własnym serwerze
  • motywy zainfekowane, które być może będą przez pewien czas działały, ale później mogą rozpocząć wysyłkę spamu, co może skutkować karami nałożonymi na Twoją domenę albo zablokowaniem strony przez firmę hostingową

Z trzech powyższych powodów rekomenduję korzystanie z oficjalnego repozytorium motywów. Ponieważ jednak mam za sobą kilka dość skomplikowanych przeróbek darmowych motywów, dlatego zasadniczo je odradzam, jeśli nie masz za wiele czasu, nie zamierzasz się uczyć modyfikacji motywów w WordPressie i chciałbyś aby motyw po instalacji po prostu działał. W sytuacji, w której opłaciłeś już hosting, domenę i ew. certyfikat SSL i nie masz dodatkowego budżetu, motyw będzie rozsądnym wyborem, ale niestety nie najlepszym z możliwych.

Płatne motywy przyzwyczaiły nas, twórców, do jednoprzyciskowego importu przykładowych treści (aby mieć dokładnie to samo co w wersji demo motywu) oraz page builderów czyli edytorów stron, które słyną z budowania witryny jak z klocków metodą przeciągania elementów w odpowiednie miejsce. Niestety nie mam dobrych wieści. W swoim krótkim epizodzie z darmowymi motywami nie spotkałem się z takim, który pozwalałby importować przykładowe treści. Zazwyczaj jest odwrotnie – treści w porównaniu z wersją demo brakuje, więc wiele rzeczy domyślnie nie działa, slider się nie wyświetla, wpisy są w innych kategoriach niż powinny więc nie przypominają tego, co być może widzieliśmy w wersji preview motywu. Z page builderami jest trochę lepiej, bo niektóre darmowe motywy oferują je w pakiecie z motywem, jednak często autor zachęca do zakupu motywu PRO aby odblokować wszystkie funkcje. Często brak tych funkcji mocno utrudnia korzystanie z page buildera, więc w tej sytuacji czasami bardziej się opłaca zainstalować wtyczkę Elementor i przy jej pomocy przygotować stronę główną i wszystkie podstrony.

Gdybyś chciał skorzystać z innych – bezpiecznych miejsc – gdzie można pobrać bezpłatny motyw to zerknij na:

Motywy bezpłatne przez określony czas

Dobrym przykładem tego typu motywów jest kolekcja Free Files of the Month od Envato Market (a konkretnie ThemeForest) z comiesięcznym darmowym motywem przecenionym zazwyczaj z kilkudziesiesięciu dolarów. Okazja jak się patrzy, więc dla tych wszystkich, którzy z obecnego motywu swojej witryny nie są zadowoleni jest to niezła gratka i dobra okazja do zmiany. Kiedy piszę ten kurs w ramach darmowych motywów od Envato jest dostępny motyw October, w momencie kiedy to czytasz zapewne jest on ponownie płatny, a udostępniono kolejny darmowy motyw na następny miesiąc. Aktualny możesz znaleźć klikając na poniższy banner:

Skoro Envato udostępnia motywy za darmo, to czy nie lepiej miesiąc w miesiąc pobrać je na swój dysk, a następnie wybrać taki, który będzie dla nas najlepszy? Teoretycznie to bardzo dobry plan, w praktyce jednak muszę Cię ostrzec przed momentami wątpliwą jakością motywów udostępnianych za darmo. Nie mówię, że tak jest zawsze, ale bardzo często motywy udostępniane w ten sposób albo były przygotowane przez amatora i kod plików motywu nie jest tak optymalny jak motywów pełnoprawnych, albo nie są wspierane przez twórcę i wraz z nową aktualizacją WordPressa mogą się okazać niekompatybilne i wówczas będzie nas czekać kolejna – tym razem przymusowa – zmiana motywu.

Nie traktujcie zdania, którym się z Wami zaraz podzielę jako teorii spiskowej, ale coś w tym jest, że udostępnia się nam właśnie te konkretnie motywy. Zazwyczaj jest to związane z ich niską wartością, problemami z implementacją niektórych rozwiązań albo innymi ukrytymi kłopotami. Zdarzają się, rzecz jasna, wyjątki i dla nich warto korzystać z okazji oferowanych przez Envato Market.

Motywy płatne

Motywy płatne można podzielić na dwa rodzaje:

  • pozyskane w ramach opłaty abonamentowej (płacisz abonament miesięczny lub roczny i masz bezpłatny dostęp do bazy materiałów w której jest zwykle ponad 1000 motywów)
  • pozyskane poprzez wykupienie jednej lub kilku licencji, uzyskujesz dostęp tylko do jednego motywu (w zależności od rodzaju licencji – możesz go wykorzystać w ramach jednej lub kilku stron)

Najpopularniejszymi subskrypcjami otwierającymi dostęp do bazy motywów, grafik i zdjęć są:

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

[/wc_column]

[/wc_row]

Powyższe bazy – mimo to, że są bardzo obszerne – nie zawierają pełnej oferty spośród produktów dostępnych na stronach ich właścicieli. Jeśli znalazłeś interesujący motyw na Envato Market lub TemplateMonster, to koniecznie sprawdź, czy ten jest dostępny także w ramach systemu abonamentowego.

Jeśli okaże się, że najładniejszy motyw znaleziony przez Ciebie nie widnieje w spisie produktów usług subskrypcyjnych, wtedy konieczne jest wykupienie pojedynczej licencji. Możesz to zrobić tutaj:

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

Themeforest jest częścią Envato Marketu czyli przestrzeni w której ponad 35 tys. internetowych twórców przygotowuje produkty w wersji elektronicznej aby skrócić czas wykonywania projektów i ułatwić innym życie. Sama baza motywów WP i stron nie będących motywami dostosowanymi do WordPressa liczy na dzień dzisiejszy 46 340 produktów, przy czym WP stanowi mniej więcej 1/4 całości.

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

Template Monster to sklep z produktami cyfrowymi od 2017 roku (od tego czasu wzbogaca ten sklep własny zespół projektantów), ale pracują na rynku od 2002 roku, czyli już 17 lat. Obecnie na stronie jest 2200+ motywów i ta liczba cały czas rośnie.

[/wc_column]

[/wc_row]

Jak sprawdzić motyw przed zakupem?

Najrozsądniejszym rozwiązaniem przed zakupem byłoby gruntowne sprawdzenie motywu, zarówno pod względem czytelności i jakości kodu, optymalizacji pod SEO, bezpieczeństwa, działania funkcjonalności, możliwości włączania i wyłączania niepotrzebnych elementów, aby nie obciążały strony itp.

W praktyce jednak, jeśli motyw nie posiada wad albo niezgodności z opisem, to nie można ubiegać się o zwrot kosztów. Tak to zwykle bywa z produktami elektronicznymi.

Jako konsumenci nie jesteśmy bezbronni. Jeśli sprzedawca udostępnia wersję DEMO / LIVE PREVIEW motywu, to zachęcam Cię, aby przejść na taką stronę, usunąć wszystkie ramki i paski, które wyświetlają się w ramach wersji demo motywu, a następnie skopiować adres URL. Ten adres za chwilę nam się przyda, ale wcześniej chcę Ci pokazać jak go pozyskać, abyś nie miał żadnych wątpliwości jak to zrobić:

Kiedy już masz skopiowany odnośnik, możesz sprawdzić go na kilku stronach:

Oczywiście w ten sposób nie dowiesz się wszystkiego, ale być może pomoże Ci to ocenić wydajność i da pojęcie na temat optymalizacji w Google.

Spodobał Ci się wygląd strony internetowej, sprawdziłeś, że ta strona jest postawiona na WordPressie (jeśli nie wiesz jak to sprawdzić, to odsyłam Cię do 1 lekcji) i chcesz podejrzeć jaki motyw został do jej zbudowania użyty? Sprawdź WordPress Theme Detector aby poznać nazwę motywu.

Na co warto zwrócić jeszcze uwagę?

Przed kliknięciem przycisku „kup teraz” warto:

  • znaleźć informację czy jest kompatybilny z aktualną wersją WordPressa (numer aktualnej wersji WP znajdziesz na oficjalnej stronie w zakładce Pobierz)
  • jeśli ma to być motyw na sklep internetowy, to sprawdzić czy jest kompatybilny z ostatnią wersją WooCommerce (numer aktualnej wersji znajdziesz na stronie wtyczki)
  • sprawdzić jak dawno był aktualizowany
  • zobaczyć średnią ocenę i negatywne komentarze
  • sprawdzić wersję PHP z jaką współpracuje 

Poniżej prezentuję przykładowe przeglądanie najważniejszych funkcji motywu z ThemeForest oraz TemplateMonster:

Czym jest motyw potomny?

Skoro w sekcji poświęconej różnicom między motywem i szablonem dowiedziałeś się czym jest motyw, w takim razie czas pójść krok dalej. Kiedy przejdziesz do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/themes.php” text=”Wygląd -> Motywy” target=”_blank”] zorientujesz się czy motyw, który masz aktualnie zainstalowany posiada motyw potomny (child theme), czy też go nie ma:

Przykładowa sekcja Motywów z motywem głównym i potomnym

Pojedynczy motyw bez motywu potomnego

Jeśli nie orientujesz się w budowie motywów WordPressa i nie wiesz jak została przygotowywana Twoja strona, to posiadanie motywu potomnego powinno Cię trochę uspokoić. Co prawda, nie ma pewności, że zainstalowany motyw potomny został wykorzystany do właściwej edycji Twojego motywu, jednak skoro go znalazłeś to może znaczyć, że autor Twojej strony zaprogramował ją zgodnie ze sztuką przygotowywania witryn i zabezpieczył Cię przed przykrą sytuacją utraty zmian wykonanych w motywie.

Motyw potomny (child theme) służy właśnie do tego, aby nie stracić modyfikacji wprowadzanych przy okazji dostosowywania Twojej strony.

Najprościej będzie to wytłumaczyć na przykładzie:

Krzysztof jest początkującym projektantem stron www. Zainstalował na serwerze WordPressa, wgrał motyw (układ przypominał ten z lewej), a następnie nie instalując motywu potomnego wprowadził szereg poprawek (poprawki były bezpośrednią ingerencją w kod php plików motywu – są oznaczone kolorem zielonym w układzie po prawej).

Wszystko działało bez zarzutu do czasu, aż pojawiła się w panelu WP aktualizacja motywu. Niewiele myśląc, Krzysztof zignorował komunikat o kopii zapasowej, kliknął „aktualizuj” i … motyw wrócił do wyglądu z lewej strony. Wszystkie „zielone” poprawki wyparowały. W tej sytuacji ostatnią deską ratunku był backup z hostingu. Gdyby nie to, Krzysztof musiałby wszystkie zmiany wykonywać drugi raz.

Czy każdy potrzebuje motywu potomnego?

Otóż – nie każdy. W sytuacji w której:

  • samodzielnie wykonałeś motyw, znasz go jak własną kieszeń i nie spodziewasz się innych aktualizacji aniżeli te, które wykonasz samemu
  • zainstalowany przez Ciebie motyw nie był nigdy modyfikowany i żadnych modyfikacji nie planujesz
  • jedyną modyfikacją motywu był kod CSS umieszczony w sekcji [tutlink link=”/wp-admin/customize.php” text=”Wygląd -> Dostosuj -> Dodatkowy CSS” target=”_blank”] – wprowadzone jako Dodatkowy CSS zmiany nie zostaną usunięte po aktualizacji motywu

… nie potrzebujesz motywu potomnego. W pozostałych przypadkach posiadanie child theme nie zaszkodzi, a może Ci pomóc uniknąć przykrej niespodzianki.

Jak wygląda instalacja motywu?

Po pobraniu motywu (niezależnie od tego czy jest to motyw bezpłatny czy płatny) zazwyczaj będziesz miał na dysku archiwum z rozszerzeniem .zip. Jeśli zadajesz sobie pytanie co dalej z tym plikiem zrobić, to dobrze trafiłeś – wszystko za chwilę stanie się jasne. Motyw możesz zainstalować na wiele różnych sposobów i to od Ciebie zależy, który wybierzesz.

Zanim jednak przejdziesz do instalacji chciałbym, żebyś odpowiedział sobie na jedno ważne pytanie: czy jesteś przygotowany na sytuację, w której Twoja strona przestanie działać i będziesz musiał wracać do starego motywu? Jeśli nie to użyj wtyczki Theme Switcha lub Theme Test Drive aby przetestować motyw na koncie administratora (użytkownik z prawami administratora zobaczy witrynę „ubraną” w nowy motyw, a wszyscy inni będą ją widzieć w starym motywie). Ewentualnie zrób kopię lustrzaną witryny w innym miejscu i tam przetestuj motyw.

Poniżej chciałbym Ci pokazać jak wygląda instalacja motywu na przykładzie motywu Enfold.

Aby zainstalować nowy motyw z poziomu Kokpitu WP (dla wygody nazwijmy tę instalację automatyczną) wystarczy:

  1. Zlokalizować spakowany do pliku .zip motyw na dysku
  2. Przejść do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/theme-install.php?browse=featured” text=”Wygląd -> Motywy a następnie wcisnąć na Dodaj nowy” target=”_blank”]
  3. Wybrać przycisk Wyślij motyw na serwer
  4. Nacisnąć na Wybierz plik i wskazać spakowany plik do pobrania.
  5. Potwierdzić wybór klikając na Zainstaluj teraz
  6. Nie zapomnieć o aktywacji zainstalowanego motywu.

Cały proces trwa nie dłużej niż minutę:

Drugim sposobem instalacji motywu jest połączenie się z serwerem przy pomocy klienta FTP i wgranie (ręczne) plików motywu we właściwe miejsce:

  1. Uruchom klienta FTP i zaloguj się do serwera.
  2. Przejdź do katalogu /wp-content/themes/
  3. W drugim oknie otwórz pliki z motywem i rozpakuj plik .zip
  4. Sprawdź gdzie w katalogu znajdują się pliki istotne z punktu widzenia Twojego motywu (jeśli znajdziesz strukturę zawierającą pliki style.css, index.php, header.php, footer.php itp. to znaczy że musisz wyjść z tego katalogu o jeden poziom wyżej)
  5. Teraz wystarczy, że przeniesiesz cały katalog na serwer do /wp-content/themes/
  6. Po przeniesieniu wszystkich plików przejdź do swojego Kokpitu i do sekcji [tutlink link=”/wp-admin/themes.php” text=”Wygląd -> Motywy” target=”_blank”]
  7. Aktywuj zainstalowany motyw.

Ręczna instalacja motywu trwa chwilę dłużej, a wygląda w następujący sposób:

Zdaję sobie sprawę, że wielu osobom drugi sposób może sprawić trochę więcej problemu, tym bardziej, że za pierwszym razem łatwo się pomylić i np. wrzucić katalog motywu, który będzie zawierał drugi katalog motywu, a ten drugi będzie zawierał właściwy motyw. Jeśli tak zrobisz to WP nie znajdzie motywu, bo ten będzie zbyt „schowany”.

Przede wszystkim nie panikuj – WordPress to nie bomba, nie wybuchnie.

Możesz zawsze usunąć przed chwilą wgrany motyw i wrzucić go ponownie, tym razem upewniając się, że w katalogu, który umieszczasz, znajdują się inne katalogi motywu oraz pliki takie jak style.css, index.php, header.php, footer.php i itp.

Pamiętaj też, aby się uzbroić w cierpliwość. Automatyczne wgrywanie motywu przez Kokpit WP może potrwać kilkanaście sekund, ale może też kilka minut. Niekiedy przeglądarka na dole strony po lewej lub prawej pokaże ile zostało procent do zakończenia instalacji.

Wgrywanie domyślnych treści i konfiguracja motywu

Każdy płatny motyw i większość bezpłatnych posiada dokumentację (w języku angielskim), którą warto przeczytać aby dowiedzieć się jakie są dobre i złe praktyki konfigurowania motywu oraz wgrywania domyślnych treści. Autorzy dbają o to, by dokumentacja była przygotowana w przystępny sposób. Niejednokrotnie znajdziesz tam filmy albo zrzuty ekranu pozwalające na zorientowanie się w meandrach motywu nawet bez znajomości języka.

Zazwyczaj dokumentację znajdziesz w paczce zawierającej motyw, zapisy licencyjne oraz inne dodatkowe pliki. Może to być lokalnie zapisana strona internetowa którą otwierasz z własnego dysku albo link do dokumentacji on-line, którą autor aktualizuje na podstawie np. pytań zadawanych przez kupujących.

Poniżej możesz zobaczyć jak wygląda dokumentacja kilku wybranych motywów:

[wc_row]

[wc_column size=”one-third” position=”first”]

Dokumentacja motywu Begin z górnym przyklejonym menu i tekstem uzupełnionym czytelnymi zrzutami ekranu

[/wc_column]

[wc_column size=”one-third”]

Minimalistyczna dokumentacja motywu Enfold

[/wc_column]

[wc_column size=”one-third” position=”last”]

Dokumentacja motywu Newspaper zawierająca nagrania na YouTubie

[/wc_column]

[/wc_row]

Każda porządnie wykonana dokumentacja zawiera instrukcję krok po kroku pozwalającą na uruchomienie strony zbliżonej do tej, którą być może widziałeś w wersji demo przed zakupem. Każde wgrywanie tzw. dummy content (ew. dummy data) wygląda trochę inaczej, dlatego niestety nie mogę Ci podać dokładnej instrukcji pokazującej jak to będzie wyglądać w Twoim przypadku.

Mogę Ci zamiast tego pokazać jak wygląda wgrywanie domyślnych treści w jednym z motywów, który aktualnie konfiguruję dla mojego klienta:

Czy to wystarczyło, żeby uzyskać stronę przypominającą stronę w wersji demo? Chciałbym aby tak było, jednak rzeczywistość zweryfikowała moje oczekiwania. W międzyczasie podczas instalacji treści wysypały się zdjęcia, a schludne menu, które w demo ma kilka pozycji zaczęło zajmować 3/4 strony i straszyć ilością 30-40 zakładek. Wszystko to jest do naprostowania, ale to świetny przykład, który udowadnia to co często spotyka osoby zajmujące się przygotowywaniem witryn z gotowych motywów. Często instalacja motywu i domyślnych treści to jedno, a późniejsze dostosowanie całości, poprawienie niektórych zakładek w urządzeniach mobilnych oraz modyfikacje na potrzeby klienta to drugie.

Niezależnie od tego jak będzie wyglądać wgrywanie domyślnych treści chciałbym żebyś zwrócił uwagę na kilka ważnych aspektów:

  • przed kliknięciem magicznego przycisku Import content sprawdź czy na pewno będziesz importować treści z wariantu, który Ciebie interesował (niektóre motywy mają wersję demo z kilkoma lub kilkunastoma wariantami, każdy z nich nazywa się we właściwy sposób i łatwo tu o pomyłkę)
  • gdyby zdarzyło Ci się kliknąć w niewłaściwy wariant, to z pomocą przychodzi wtyczka WP Reset która wyczyści Twoją bazę danych z zaimportowanych omyłkowo treści i pozwoli Ci w szybki sposób podejść do importu raz jeszcze
  • samo importowanie treści, zdjęć, struktury menu itp. to proces obciążający WordPressa i czasochłonny, dlatego jeśli już rozpoczynasz import, to zachęcam Cię do zrobienia sobie dobrej kawy/herbaty i znalezienia sobie czegoś do robienia (bo podczas importu niewskazane jest pracowanie na tej konkretnej stronie)
  • jeśli po imporcie domyślnych treści zamiast wszystkich zdjęć, które były wgrane w wersji demo są szaroczarne zaślepki – znaczy to, że autor nie ma praw do sprzedaży zdjęć z motywem i napisał Ci o tym w którymś miejscu opisu motywu, a Ty być może tego nie doczytałeś. W tej sytuacji pozostaje Ci jedynie znalezienie fotografii zastępczych.

Podsumowanie

  1. Motywy to żadna czarna magia. To po prostu zbiór plików połączonych ze sobą i tworzących pewną – prostą lub bardziej złożoną – strukturę.
  2. Szablon to nie to samo co motyw.
  3. Całościowa zmiana wyglądu strony internetowej związana jest ze zmianą motywu. Zmiana szablonu to zmiana zazwyczaj tylko jednej małej części strony.
  4. W sieci jest dostępnych wiele miejsc, z których możesz bezpiecznie pobrać motywy – zarówno te płatne, jak i bezpłatne albo udostępnione za darmo w tym konkretnym miesiącu.
  5. Warto przed zmianą motywu dobrze go sprawdzić. W powyższym kursie znajdziesz listę punktów na które warto zwrócić uwagę przed zakupem nowego motywu.
  6. Jeśli kupiłeś nowy motyw, to zadbaj o instalację również motywu potomnego, tak aby obok głównego był zainstalowany także child theme.
  7. Instalacja nowego motywu i aktywacja go (na miejscu starego) nie jest niczym szczególnie skomplikowanym, ale warto to robić z głową.
  8. Większość płatnych motywów pozwala na całościowy import treści. Tu niestety jest loteria i czasami importowanie dummy data działa bezproblemowo, a innym razem nastręcza wiele problemów.
  9. Podstawą każdej dużej zmiany w motywach jest wykonanie kopii zapasowej plików oraz bazy danych i umiejętność szybkiego powrotu do strony www z kopii, w razie gdy zajdzie taka konieczność.

[wc_spacing size=”30px” class=””][/wc_spacing]

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

   Przejdź do 13 lekcji

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

Przejdź do 15 lekcji  

[/wc_column]

[/wc_row]

[/FMP]

UDOSTĘPNIJ