Ustawienia

– lekcja 13 –

Wyobraź sobie, że posiadasz pokaźny księgozbiór uporządkowany według najlepszych bibliotecznych wzorców. Tu na półce znajduje się literatura polska z podziałem na prozę i poezję. Tam zagraniczna z dodatkowym podziałem na angielską, rosyjską, niemiecką, hiszpańską i włoską. Na szarym końcu znajduje się duży regał z napisem Pozostałe gdzie znaleźć można wszystkie książki, które nie zebrały się na duży dział i nie pasowały do żadnej innej kategorii.

W WordPressie takimi Pozostałymi jest sekcja Ustawienia, gdzie znaleźć można zarówno opcje ustawiane tuż po instalacji WP jak i ustawienia wtyczek, które są na tyle małe, że nie mają własnej sekcji i korzystają z rozwijanego menu sekcji Ustawienia.

Informacje podstawowe

Jak już wcześniej wspomniałem, sekcja Ustawienia jest miejscem, gdzie możesz znaleźć zarówno najistotniejsze ustawienia podstawowe WP, jak i różne inne zakładki, które dostarczają Twoje wtyczki. Dlatego właśnie po rozwinięciu sekcji możesz zobaczyć dwojaki obrazek:

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

Lista podstawowych ustawień

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

Podstawowe ustawienia wzbogacone o „kilka” wtyczek

[/wc_column]

[/wc_row]

Najważniejsze w tym momencie jest to, że pierwsze 7 pozycji czyli ustawienia: ogólne, pisanie, czytanie, dyskusja, media, bezpośrednie odnośniki i prywatność będą zawsze na początku tej listy i jeśli będziesz chciał zmienić podstawowe funkcjonalności WP (niezwiązane z wtyczkami) to możesz sięgnąć do tej listy.

Jeśli w Twoim spisie brakuje ustawień prywatności, znaczy to, że posiadasz WP w wersji starszej niż 4.9.6 i możesz skorzystać z artykułu w ramach Treści Premium, aby wykonać kopię zapasową i później zaktualizować witrynę.

W telegraficznym skrócie można powiedzieć, że ustawienia w poniższej sekcji pozwalają:

[wc_accordion collapse=”0″ leaveopen=”0″ class=”” layout=”box”]

[wc_accordion_section title=”Ogólne”]

  • nadać tytuł i krótkie zdanie opisu witryny
  • wskazać adres strony oraz e-mail administratora
  • włączyć lub wyłączyć rejestrację i określić typ użytkownika, który będzie się rejestrował
  • wskazać właściwy format daty i godziny, strefę czasową i pierwszy dzień tygodnia

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Pisanie”]

  • określić domyślną kategorię nowych wpisów i format wpisu
  • w niektórych przypadkach na wybór pomiędzy klasycznym edytorem i edytorem blokowym (Gutenbergiem) oraz można zdecydować czy użytkownicy mogą przełączać się między edytorami
  • na konfigurację, która umożliwi publikację wpisów poprzez wysłanie maila
  • wpisać linki do serwisów, dzięki czemu nowy wpis będzie szybciej zaindeksowany przez najpopularniejsze wyszukiwarki

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Czytanie”]

  • wskazać stronę główną i jej zawartość
  • zmienić ilość wpisów wyświetlanych w ramach strony z wpisami
  • modyfikować ustawienia RSS
  • zmienić widoczność witryny (ukryć lub pokazać w wynikach wyszukiwania)

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Dyskusja”]

  • zadeklarować chęć wysyłania tzw. pingbacków i trackbacków czyli informacji o umieszczeniu linka do Twojej strony na innych blogach i vice versa
  • włączyć/wyłączyć komentarze w nowych wpisach
  • wprowadzić restrykcje dla okna komentarzy
  • zarządzać powiadomieniami o nowych komentarzach i ew. konieczności moderacji
  • wprowadzić słowa, które – gdy wystąpią – sprawią, że komentarz będzie przeniesiony do kolejki moderacji
  • wprowadzić słowa, które – gdy wystąpią – sprawią, że komentarz będzie przeniesiony do spamu
  • ustawić zasady dotyczące obrazków profilowych

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Media”]

  • określić rodzaj miniatur, zdjęć średniego rozmiaru oraz dużych
  • określić, czy ścieżka do umieszczanych na serwerze w bibliotece mediów zdjęć będzie miała formę dłuższą np. /wp-content/uploads/2019/05/ czy też skróconą /wp-content/uploads/

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Bezpośrednie odnośniki”]

  • wskazać ścieżkę dla wpisów i stron
  • spolszczyć w ramach ścieżki słowo „category” i „tags”

[/wc_accordion_section]

[wc_accordion_section title=”Prywatność”]

  • wskazać stronę zawierającą politykę prywatności lub stworzyć nową stronę na podstawie przewodnika przygotowanego przez zespół rozwijający WordPressa

[/wc_accordion_section]

[/wc_accordion]

Po tych 7 pozycjach znaleźć możesz zakładki, które pojawiły się w związku z instalacją konkretnych wtyczek. Jeśli nie jesteś pewien, która za co odpowiada – możesz wyłączyć chwilowo wtyczkę i sprawdzić, która zakładka znikła z sekcji Ustawienia. To pomoże Ci zlokalizować właściwą i odpowiednio ją skonfigurować.

Ustawienia – Ogólne

Sekcja Ustawienia -> Ogólne jest chyba jedną z wielu niedocenianych miejsc w WP. To tutaj znajduje się kilka kluczowych opcji zarówno dla widoczności Twojej strony w Google, jak również dla bezpieczeństwa i poprawnego funkcjonowania witryny.

Tytuł witryny i opis

Zacznijmy od pierwszych dwóch pól:

Tytuł witryny oraz Opis są nie tylko nazwą, którą podasz dla samego siebie. Niektóre motywy wyświetlają w formie tekstowej tytuł witryny w nagłówku, więc to co wpiszesz tutaj może mieć wpływ na to, jak Twoja witryna będzie się „nazywać”.

Ponadto to, co tutaj wpiszesz wyświetli się najprawdopodobniej w wynikach wyszukiwania Google. Domyślnie wyświetla się na początku tytuł, a następnie opis witryny. Od Ciebie więc zależy czy Twoja strona będzie wyświetlać się tak:

czy też tak:

Musisz wiedzieć, że każda jedna strona i wpis posiadają wewnątrz kodu HTML znacznik <title> wewnątrz którego umieszczony jest tytuł strony. Jeśli po otwarciu Twojej strony w przeglądarce wciśniesz Ctrl + U (lub prawy przycisk myszy i pokażesz źródło), wtedy najprawdopodobniej zobaczysz znacznik <title>.


&amp;lt;title&amp;gt;Tytuł witryny - Opis&amp;lt;/title&amp;gt;

Domyślnie to, co wpiszesz w tytule witryny w ustawieniach ogólnych będzie wyświetlało się na początku <title> strony głównej oraz po myślniku w <title> wszystkich podstron. Znaczy to, że strona główna będzie miała taką postać jak powyżej (jeśli ich ustawienia nie zostały nadpisane przez np. Yoast SEO), a podstrony będą zawierały w źródle tytuł w postaci:


&amp;lt;title&amp;gt;Tytuł strony/wpisu - Tytuł witryny&amp;lt;/title&amp;gt;

Na pewno warto zwrócić dodatkowo uwagę na to, czy w opisie nie widnieje przypadkiem domyślny tekst „Kolejna witryna oparta na WordPressie”. Jeśli uważasz, że wszyscy z pewnością pamiętają o tym, aby usunąć ten archaiczny tekst, zobacz w wynikach wyszukiwania Google ponad 200 tysięcy zaindeksowanych stron, których autorzy o tym zapomnieli.

Czy wiesz, że błąd związany z „Kolejną witryną …” jest jednym z 30 błędów jakie przedstawiłem w darmowym PDF-ie udostępnianym dla wszystkich odwiedzających 500 sekund? Każdy, kto chce skorzystać z tego opracowania musi się zapisać na newsletter, ale Ty masz tego PDF’a dostępnego od ręki.
Aby go pobrać wystarczy, że klikniesz tutaj »

Adres WordPressa i witryny

W dalszej kolejności znajdziesz miejsce do wpisania adresu WordPressa i adresu witryny. W większości przypadków adres Twojej strony będzie taki sam w obu polach. Czasami jednak zdarza się, że pliki WP są umieszczone pod innym adresem, aniżeli publicznie dostępny adres Twojej witryny. W tej wyjątkowej sytuacji adres w pierwszym polu może różnić się od drugiego.

W pozostałych przypadkach zarówno adres WP, jak i adres witryny będą takie same:

Adres email

Kolejny do wprowadzenia jest adres mailowy administratora:

Wpisanie w tym miejscu adresu mailowego sprawia, że:

  • w momencie automatycznej aktualizacji zostaniesz powiadomiony o tym fakcie poprzez maila
  • domyślnie wtyczki odpowiadające za bezpieczeństwo będą informować Cię o nieprawidłowościach na ten adres mailowy (chyba że ustawiłeś inaczej)
  • najprawdopodobniej ten adres będzie jednocześnie loginem do Twojego WP

Od wersji WP 4.9 każdorazowa zmiana maila administracyjnego wiąże się z wysłaniem wiadomości pod aktualny adres i potwierdzeniem za pomocą linku aktywacyjnego. Mało kto wie, że proces potwierdzania możesz w sprytny sposób pominąć przechodząc pod adres twojawitrynainternetowa.pl/wp-admin/options.php, a następnie zmieniając pole admin_email i zapisując zmiany. Uważaj jednak, żebyś przypadkiem nie zmodyfikował innej opcji, bowiem może to skutkować uszkodzeniem Twojego WordPressa.

Członkostwo i domyślna rola nowych użytkowników

Następne opcje powiązane ze sobą to członkostwo czyli odblokowanie możliwości rejestracji oraz nadanie określonej roli (uprawnień) dla nowo zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli Twoja strona nie posiada treści udostępnianych po zalogowaniu się, użytkownicy nie muszą się logować, żeby skomentować wpisy i po dokładnym przejrzeniu witryny nie widzisz powodu, dla którego ktokolwiek miałby zakładać na Twoim WP konto – w tej sytuacji upewnij się, że powyższe ustawienia masz takie, jak na powyższym zrzucie ekranu.

Najgorsze, co może Cię spotkać, to włączona opcja rejestracji dla każdego i domyślne uprawnienia administratora przydzielane każdemu, kto się zarejestruje. Znaczy to, że dowolna osoba może wpisać swój login i hasło, a następnie zalogować się na Twojej stronie i zmienić cokolwiek jej się żywnie podoba, a w ekstremalnych przypadkach uszkodzić witrynę.

Strefa czasowa

Następne jest pole wyboru miasta powiązane ze strefą czasową.

Tu od razu pierwsza porada. Stolice są ułożone alfabetycznie ale według kontynentów. Jeśli więc mieszkasz w Atenach, to nie szukaj swojego miasta na początku listy, bo pierwsze pozycje zajmują wszystkie miasta Afrykańskie, następnie Ameryka, Antarktyda, Arktyka, Australia, Azja i dopiero w dalszej kolejności Europa. Najwygodniej jest rozwinąć tę listę i zacząć wpisywać pierwsze litery, a WordPress sam się domyśli o jaką stolicę nam chodziło.

Zmiana strefy czasowej polegająca na wskazaniu stolicy lub ręcznym podaniu różnicy czasu jest konieczna wyłącznie jeśli godzina podana w ramach lokalnego czasu różni się od właściwej godziny.

Błędnie podany czas może mieć wpływ na wyświetlaną datę publikacji i powodować problemy w razie planowania wpisów do publikacji w późniejszym terminie.

Format daty, godziny i pierwszy dzień tygodnia

Ostatnie pola dotyczą wyświetlania daty, godziny i ustawień związanych z pierwszym dniem tygodnia.

Mi osobiście ustawienia takie jak powyższe najbardziej odpowiadają, ale każdy ma inne przyzwyczajenia, więc ustaw tutaj to, co będzie się prezentować najbardziej profesjonalnie na Twojej stronie.


Jeśli masz wątpliwości dotyczące poprawnych ustawień w sekcji Ogólne to zachęcam Cię do obejrzenia poniższego nagrania:

Ustawienia – pisanie

Pisanie wpisów powinno być procesem maksymalnie uproszczonym. Jako twórca nie powinieneś sobie zaprzątać głowy zawiłościami technicznymi. Najważniejsze jest przelanie myśli na klawiaturę, precyzyjne zakomunikowanie problemu lub barwne snucie opowieści, a nie zastanawianie się nad zawiłościami zagadnień technicznych. Z tego właśnie powodu warto przyjrzeć się opcjom ustawienia pisania, by zapewnić sobie święty spokój podczas publikacji i maksymalnie ten proces uprościć.

Domyślna kategoria wpisów

Podstawową opcją w sekcji Ustawienia -> Pisanie jest wybór domyślnej kategorii wpisów. Zastanów się, których wpisów przygotowujesz najwięcej albo która kategoria jest Ci najbliższa i wiesz, że często będziesz tam publikował w najbliższym czasie. Właściwy wybór sprawi, że przy dodawaniu nowego wpisu jako domyślna będzie się zaznaczała wybrana tutaj kategoria.

Domyślny format wpisu

Niektóre motywy korzystają z tzw. formatów wpisu w ramach których można wskazać w WP, który wpis należy traktować jako zwykły wpis, a który jako galerię, plik audio czy wideo albo luźną notatkę na styl Facebookowych postów. Aby ułatwić życie właścicielowi strony, wprowadzono w ustawieniach pisania domyślny format. Dzięki temu np. autor fotobloga publikujący galerie ze spacerów nie musi za każdym razem otwierając nowy wpis wybierać z listy Galerii. Chyba nie muszę mówić jak to może być irytujące:

Z tego właśnie powodu, jeśli jesteś w podobnej sytuacji warto wybrać domyślny format wpisu:

Publikacja przez email

Innym – dość niecodziennym – sposobem publikacji jest wysyłka wpisu drogą mailową bezpośrednio na znanego tylko Tobie maila. Polega to na autoryzowaniu adresu mailowego, który będzie sprawdzany przez WP. Jeśli wiadomość trafi na tę skrzynkę, to zostanie automatycznie opublikowana. Osobiście nie spotkałem nikogo, kto korzystałby z tego rozwiązania, nie znaczy to jednak że nie można go używać, a dla osób, które awersją reagują na kokpit WP może to być jedyne słuszne rozwiązanie pozwalające na bezstresowe publikowanie.

Najważniejszą zasadą przy ustawianiu tego adresu jest wymyślenie nieoczywistej nazwy. Uruchomienie maila publikacja@twojastronainternetowa.pl nie jest najlepszym wyjściem, bowiem jeśli ktoś się dowie, że korzystasz z adresu mailowego aby publikować wpisy, wtedy może próbować metodą prób i błędów znaleźć ten adres. Najlepiej skorzystać z losowych znaków jakie WP proponuje nad oknem konfiguracji.

Po założeniu skomplikowanego adresu mailowego w panelu Twojego hostingu warto sprawdzić czy nie ma tam podanych dokładnych parametrów – adresu serwera pocztowego i właściwego portu przy konfiguracji poprzez POP3. Jeśli nie ma tam takich danych i nie da się ich znaleźć w Google pod frazą „konfiguracja poczty POP3” i nazwa hostingu, warto przedzwonić do biura obsługi klienta i podpytać o port oraz adres.

Kiedy już dokonałeś poprawnej konfiguracji wystarczy, że wyślesz wiadomość e-mail na poufnego maila i ta wiadomość trafi automatycznie do Twoich wszystkich wpisów jako opublikowana. Pamiętaj aby pod żadnym pozorem nie podawać tego adresu mailowego osobom nieupoważnionym.

Usługi aktualizacji

Opcja usług aktualizacji nie ma nic wspólnego z aktualizacjami wtyczek albo samego silnika WP. Twórcy WordPressa tworząc to pole otworzyli przed administratorem strony możliwość szybszego dzielenia się informacją o nowym wpisie z wyszukiwarkami i innymi usługami. Wysyłanie tzw. „pingów” czyli informacji o nowym/zaplanowanym poście odbywa się automatycznie, kiedy wprowadzimy w okno usług aktualizacji w oddzielnych liniach właściwe adresy. Domyślnie wpisany jest tam tylko //rpc.pingomatic.com/:

Poniżej możesz pobrać listę wszystkich znanych mi adresów, które możesz wkleić zamiast domyślnie wprowadzonego adresu:

Wszystkie linki   

Jeśli okno do wklejenia usług aktualizacji jest niewidoczne, znaczy to najprawdopodobniej, że w ustawieniach czytania masz włączoną opcję Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny. Wyłącz ją, aby móc wprowadzić linki pozwalające na szybszą indeksacje nowych wpisów przez wyszukiwarki.


W razie gdybyś przeczytał powyższy opis i czuł się w dalszym ciągu zagubiony – zobacz poniższe nagranie przedstawiające przykładowe ustawienia:

Ustawienia – czytanie

Jeśli zacząłeś swoją przygodę z WordPressem i jesteś już po napisaniu kilku wpisów i przygotowaniu strony głównej – wypadałoby teraz skonfigurować swojego WP tak, aby wiedział, która strona jest główną i gdzie mają się wyświetlać wpisy. Te i inne informacje można zadeklarować właśnie w sekcji Ustawienia -> Czytanie.

Ogólnie rzecz biorąc strony internetowe można podzielić na dwa typy:

  • strona typu blog – zawierająca na stronie głównej wpisy, czasami widgety z prawej lub lewej strony oraz w stopce. Charakteryzuje się tym, że głównym trzonem treści są wpisy umieszczone jeden pod drugim, bez podziału na kategorie, uporządkowane chronologicznie. Pozostałe elementy w sidebarach są tylko dodatkami. Przykładem typowej strony blogowej jest lipinski-kamil.pl
  • strona klasyczna – zawierająca na stronie głównej szereg różnego rodzaju bloków. Mogą to być oczywiście wpisy, ale elementy prezentowane w ramach klasycznej strony są znacznie bardziej różnorodne: od portfolio, przez oś czasu, dane prezentowane na liczbach, galerię czy cennik. Przykładem strony klasycznej (blokowej) jest create24.pl

Piszę Ci o tym, abyś lepiej zrozumiał decyzję jaką zaraz podejmiesz. Pierwszą opcją w ramach sekcji ustawień czytania jest możliwość wyboru tego, co wyświetla strona główna serwisu.

Strona główna wyświetla

Domyślnie wyświetlane są najnowsze wpisy przy założeniu, że posiadasz stronę typu blog. Jeśli jednak chcesz zrezygnować z układu blogowego i prezentować treści w sposób bardziej urozmaicony, wtedy powinieneś przygotować statyczną stronę oraz stronę z wpisami i zadeklarować ją w ramach wyboru z listy rozwijanej:

 
Ilość wpisów

Niezależnie od tego, czy strona główna wyświetla najnowsze wpisy, czy też jest statyczna i część blogowa zajmuje tylko mały fragment witryny – w ramach sekcji Ustawienia -> Czytanie możesz zarządzać ilością wyświetlanych wpisów.

Domyślnie wyświetlanych jest 10 ostatnich wpisów, ale możesz tu podać inną liczbę. Najlepiej ilość wpisów dopasować do długości bocznej kolumny – tak aby kolumna z wpisami i sidebar kończyły się na równej wysokości. Warto zdać sobie również sprawę z tego, że ilość wpisów może być zadeklarowana wewnątrz bloków (np. w ramach page buildera) w ramach edycji strony głównej lub zaszyta w kodzie witryny przy pomocy parametru posts_per_page. W tej sytuacji nawet po zmianie ilości wpisów w sekcji Ustawienia -> Czytanie i zapisaniu – zmiana nie zostanie wprowadzona.

RSS i ilość wpisów

Kolejne dwa elementy są ze sobą powiązane. Choć określenie „kanały nowości” może być nieco zagadkowe, ale chodzi tu o czytniki RSS czyli aplikacje na Windowsa, Androida lub iOS pozwalające na pobieranie tytułów i fragmentów wpisów (albo całej treści) z wybranych wcześniej źródeł. Jeśli zostawisz ustawienia w taki sposób jak jest powyżej to Twoi czytelnicy, którzy korzystają z kanału RSS będą mogli pobrać do swojej aplikacji ostatnie 10 Twoich wpisów i przeczytać je w całości bez wchodzenia na Twoją stronę.

A skoro będą mogli czytać bez odwiedzin na Twojej www to wychodzę z założenia, że lepszym wyjściem jest  ustawienie wyświetlania tylko wypisów (nie całej treści) i przekierowywanie czytelników na stronę. Dlaczego? Choćby z tego powodu, że każde wejście na Twojego bloga policzone przez Google Analytics to dodatkowy argument dla reklamodawcy, pokazujący popularność miejsca w sieci, w którym publikujesz. Kiedy będziesz sprzedawał własny produkt reklamowany w bocznej belce to Ci czytelnicy, którzy korzystają z RSS-a nigdy się o nim mogą nie dowiedzieć. Co prawda procent osób korzystających z czytników jest w Polsce bardzo niewielki, więc i ta opcja nie jest szczególnie istotna, ale mimo wszystko warto ustawić:

Widoczność dla wyszukiwarek

W przeciwieństwie do poprzedniej opcji ta jest szczególnie istotna. Projektując witrynę webdeveloper często włącza ją, aby Google nie indeksował domyślnych treści wgrywanych wraz z motywem w wynikach wyszukiwania. Przed jej upublicznieniem ta opcja powinna być wyłączona. W przeciwnej sytuacji w kodzie witryny pojawi się zapis:


&amp;lt;meta name=&amp;quot;robots&amp;quot; content=&amp;quot;noindex,follow&amp;quot;/&amp;gt;

co będzie znaczyło dla robotów wyszukiwarek, aby strony nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

W razie gdybyś miał tę opcję włączoną, a Twoja strona byłaby już skończona i dostępna dla wszystkich, wtedy koniecznie ją wyłącz (odznacz opcję Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny), aby otworzyć się na roboty Google i dodatkowy ruch:


Podsumowując tę sekcję Twoje ustawienia mogą wyglądać w następujący sposób:

Ustawienia – dyskusja

W sekcji Ustawienia -> Dyskusja znajdziesz ustawienia dotyczące zasad reagowania WordPressa na komentarze i ich wyświetlania pod wpisami.

Szerzej zająłem się tym tematem w lekcji 10. Zaprezentowałem tam 3 sposoby konfiguracji zakładające:

  • ręczną moderację każdego komentarza – podejmujesz decyzję co zrobisz z każdym jednym komentarzem, który pojawi się pod Twoim wpisem
  • ręczną moderację każdego komentarza od nowego komentującego – jeśli Twój czytelnik skomentuje wpis po raz drugi to komentarz jest dodawany automatycznie
  • brak moderacji – wszystkie komentarze pojawiają się pod wpisami – reagujesz tylko wtedy, kiedy widzisz, że dyskusja wymyka się spod kontroli

Jeśli chcesz poznać dokładną konfigurację dla tych trzech metod moderacji komentarzy do wróć do lekcji 10.

Ustawienia – media

Musisz wiedzieć o dodawaniu zdjęć do biblioteki mediów WordPressa coś bardzo ważnego. Dodając fotografię WordPress w momencie jego załadowania przygotowuje kilka lub kilkanaście różnych formatów tego zdjęcia. Robi to po to, aby w miarę możliwości wyświetlić zoptymalizowane zdjęcie i tym samym nie obciążać strony zbyt dużymi fotografiami.

Dla przykładu wrzucając fotografię o rozmiarze 1200×800 pikseli WordPress automatycznie przygotował na serwerze pliki:

Jego nadgorliwość nie wynika z  sekcji Ustawienia -> Media, bowiem tam ekran z rozmiarami wygląda w następujący sposób:

Skąd ta rozbieżność? Otóż ustawienia dokonane w sekcji zaprezentowanej powyżej to tylko część danych jakie WP wykorzystuje, aby przygotować miniaturki. Jeśli przyjrzysz się dokładnie maksymalnej szerokości rozmiarów: dużego, średniego i miniatury oraz liście plików to pewnie zauważysz, że plik 1, 4 i 6 licząc od końca zawierają szerokość taką, jaka jest podana w powyższej sekcji. Bardzo możliwe, że motyw może wykorzystywać te standardowe rozmiary aby wyświetlać mniejsze zdjęcia w np. w ramach obrazków wyróżniających na stronie głównej.

Powyższe rozmiary obrazków można znaleźć także w momencie, kiedy dodajesz nowe zdjęcie lub edytujesz już dodane. Wtedy właśnie masz możliwość wyboru rozmiaru :

i od szerokości podanej w sekcji Ustawienia -> Media zależy rozmiar jakim będziesz dysponować.

No dobrze, ale nie odpowiedzieliśmy sobie na pytanie dlaczego rozmiarów jest aż jedenaście, skoro w sekcji zostały zadeklarowane tylko trzy. Otóż dodatkowe rozmiary deklaruje się najczęściej w pliku functions.php zapisując je w formie:


add_image_size( 'nazwa-po-ktorej-mozna-wywolac-zdjecie', 590,437, true ); 

Po przecinkach podane są szerokość i wysokość. Jak łatwo zauważyć, rozmiar 590×437 pikseli to dokładnie ten rozmiar jaki ma nasza 3 fotografia z pierwszego zrzutu (licząc tym razem od góry).

W ustawieniach mediów zazwyczaj nie dokonuję żadnych zmian i Tobie również nie radzę nic tutaj zmieniać, jeśli nie masz pewności czy zmiany nie wpłyną negatywnie na wyświetlanie zdjęć umieszczanych w bibliotece mediów.

Ostatnia opcja tej sekcji czyli porządkowanie wgrywanych plików w katalogach w formacie rok/miesiąc jest domyślnie zaznaczona:

i tego również bym nie odznaczał. Co prawda adres:

witrynanawczoraj.pl/wp-content/uploads/zdjecie.jpg

jest krótszy niż:

witrynanawczoraj.pl/wp-content/uploads/2019/05/zdjecie.jpg

jednak w razie późniejszego pozbywania się nadmiaru fotografii z serwera łatwiej zapanować nad archiwalnymi zdjęciami jeśli te są w katalogach uporządkowane według lat i miesięcy.

Ustawienia – bezpośrednie odnośniki

W dalszym ciągu dosyć częstym błędem samodzielnie uruchamianych stron na WP jest brak ustawień bezpośrednich odnośników. Średnio kilka razy w miesiącu natrafiam na stronę, która zamiast przyjaznego adresu twojastronainternetowa.pl/oferta/ ma odstraszającą ścieżkę twojastronainternetowa.pl/?page_id=15

W sumie jak się tak teraz nad tym zastanawiam, to dla osób, które trafiły na Twoją stronę nie ma większego znaczenia czy witryna posiada nazwę wpisu i strony w adresie URL. Korzysta się z niej tak samo jak z witryny, która ładnych linków nie posiada. Jest jednak kilka różnic przemawiających za korzyścią płynącą z użycia tzw. pretty links:

  • używając ładnych odnośników budujesz własną markę
  • adresy zawierające tytuły stron i wpisów są bardziej przyjazne dla odwiedzających z Google i chętniej klikane niż linki zawierające tajemnicze cyfry na końcu adresu
  • posiadając ładne odnośniki możesz tworzyć w skuteczniejszy sposób linki referencyjne i skuteczniej sprzedawać swoje produkty

Nie posiadanie pretty links wynika najczęściej z braku wiedzy i błędów popełnionych na początku etapu przygotowania witryny lub ze specyficznych ustawień serwera, które nie pozwalają na łatwe włączenie tzw. pretty links. A gdy nie zadbamy o to na początku, później może być zwyczajnie za późno. Yoast SEO ostrzega:

Co prawda odnośniki domyślne po zmianie na pretty links będą w dalszym ciągu kierować na właściwą stronę/wpis, ale wszystkie linki ulegną zmianie, a to źle wpływa na pozycję w wyszukiwarce i tym próbuje przekazać ostrzeżenie. Jeśli jednak jesteś w sytuacji, w której dopiero co uruchomiłeś witrynę, warto włączyć w sekcji Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki właściwą opcję. Moim zdaniem każda z wyjątkiem „domyślnej” i „liczbowej” będzie w porządku. Najczęściej wybieram bezpośrednie odnośniki w formie nazw wpisu:

zmiana-w-bezposrednich-odnosnikach

Jeśli uruchomiłeś dopiero witrynę to możesz ustawić także nazwę dla URLa zawierającego kategorię albo tag:

Dzięki tej zmianie w Twoim adresie będzie się pojawiać nie angielska nazwa witrynanawczoraj.pl/category/nazwa-kategorii ale witrynanawczoraj.pl/kategoria/nazwa-kategorii/

Ustawienia – prywatność

Opcję dostępną w sekcji Ustawienia -> Prywatność możesz znaleźć w lekcji 12, gdzie szczegółowo opisuję wybór strony Polityki prywatności, a także pomagam stworzyć taką stronę na przykładzie udostępnionego wzoru.

Podsumowanie

  1. Jeśli zainstalowałeś wtyczkę i nie widzisz jej ustawień to najprawdopodobniej znajdziesz je w sekcji Ustawienia.
  2. Pierwsze siedem pozycji w sekcji to stałe zakładki, które dostępne są w każdym WP i pozwalają na ustawienie szeregu różnych opcji podstawowych.
  3. Podanie właściwego tytułu witryny i opisu pomaga w znalezieniu Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google.
  4. Ustawienie właściwej strefy czasowej pozwoli na zniwelowanie ewentualnych problemów z planowaniem wpisów na konkretną godzinę.
  5. Wybór domyślnej kategorii i formatu wpisów może przyspieszyć dodawanie na WP nowych tekstów.
  6. W Ustawieniach czytania możesz wskazać stronę główną oraz stronę z wpisami, a tym samym zmienić oblicze Twojej strony.
  7. Ustawienia mediów pozwalają na zmianę dostępnych rozmiarów w edycji mediów.
  8. Uruchamiając witrynę warto zadbać o pretty links.

Jeśli skorzystałeś z treści zawartych w tym kursie zachęcam Cię do wsparcia moich działań:

[wc_spacing size=”30px” class=””][/wc_spacing]

[wc_row]

[wc_column size=”one-half” position=”first”]

   Przejdź do 12 lekcji

[/wc_column]

[wc_column size=”one-half” position=”last”]

Przejdź do 14 lekcji   

[/wc_column]

[/wc_row]

UDOSTĘPNIJ