Narzędzia
– lekcja 12 –
Sekcja Narzędzia jest chyba najrzadziej używanym elementem Kokpitu WordPressa. Sama nazwa już sugeruje, że znajdziesz tam przydatne narzędzia, które przydadzą się w określonych sytuacjach, a po użyciu trafią do „skrzynki z narzędziami”, analogicznie jak to bywa z wiertarką po wywierceniu dziury w ścianie albo z młotkiem po wbiciu gwoździa. Jeśli nie planujesz drastycznych zmian na swoim WP ani nie przenosisz się ze swoimi treściami z/do innej platformy to bez problemu możesz przejść do ostatniej części tej lekcji poświęconej RODO.
Czego dowiesz się z tej lekcji?
– jak można importować treści do WP i jakie platformy są obsługiwane
– jak wyeskportować treści z WP do pliku .xml i po co to robić
– o co chodzi z konwertowaniem tagów na kategorie i kategorii na tagi
– jak WP dba o ochronę i prywatność danych po ogłoszeniu RODO
Import danych
Wyobraź sobie taką sytuację. Prowadzisz stronę albo bloga na jakiejś platformie i dochodzisz do wniosku, że czas się stamtąd przenieść. Za idealną przestrzeń dla Twoich wpisów uznajesz WordPressa. Gdyby nie było na Twoim blogu sekcji Narzędzia: import i eksport danych wtedy musiałbyś przenosić wpis po wpisie „na piechotę” tzn. kopiując tekst ze starego bloga i wklejając go do nowego. Dzięki narzędziom jakie oferuje WP masz możliwość wyeksportować dane z Twojego bloga w formie jednego pliku i tenże plik zaimportować w nowe miejsce.
Na dobry początek upewnij się czy masz stronę/bloga na jednej z poniższych platform, których import WP wspiera:
Aby być precyzyjnym muszę Ci powiedzieć, że dwa z powyższych logotypów nie przedstawiają platform do blogowania. RSS nie jest osobną platformą, a jedynie sposobem prezentacji treści, który wykorzystują witryny, w tym WordPress, aby prezentować cudze treści u siebie. RSS wykorzystywany jest również przez czytelników, którzy korzystają z agregatorów kanałów RSS, aby zbierać najnowsze treści w jednym miejscu i w wygodny sposób przechodzić do wartościowych materiałów bez konieczności wchodzenia na każdą stronę z osobna. Blogroll również nie jest platformą, a jedynie miejscem (często w prawej kolumnie) gdzie znajdują się linki do polecanych przez blogera miejsc w sieci.
Czy wiesz, że posiadając stronę na WP masz także kanał RSS, który możesz podać swoim czytelnikom, aby mogli przy pomocy czytników RSS obserwować Twojego bloga? Więcej informacji o tym, gdzie go znaleźć możesz przeczytać we wpisie Gdzie szukać adresu RSS Twojej strony?
Jeśli już upewniłeś się, że masz skąd przenieść dane, poszukaj w dokumentacji konkretnej platformy, wskazówki jak to zrobić. Mi zdarzyło się osobiście przenosić wpisy jedynie z Bloggera i WordPressa. Poniżej dzielę się z Tobą tym, gdzie znajdowała się konkretna opcja:
Blogger
Opcja eksportu była umieszczona w sekcji Ustawienia -> Inne -> Eksportuj bloga -> Pobierz bloga
Wpisy były zapisywane w pliku .xml. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów tego procesu to zapraszam Cię do w ramach Treści Premium: Jak przenieść stronę z Blogspota na WordPressa?
WordPress
Używa się tej opcji w trzech przypadkach:
- kiedy chcesz mieć szybką kopię zapasową treści (bez zdjęć)
- kiedy chcesz przenieść treść z jednego bloga na WP w inne miejsce
- kiedy zamierzasz zduplikować treść w ramach jednej instalacji WP (dokonać eksportu i później importu)
Nie chcę uprzedzać faktów, dlatego o eksportowaniu pliku .xml z WordPressa dowiesz się w kolejnej części tej lekcji.
Jeśli posiadasz już wyeksportowane treści, możesz teraz przejść do zaimportowania ich do Twojej instalacji WordPressa. Zachęcam Cię teraz, żebyś przeszedł do sekcji Narzędzia -> Import. Zobaczysz listę wymienionych wcześniej narzędzi:
Powyższa lista to spis wtyczek, o które możesz rozszerzyć WP, aby zaimportować określonego typu treści. Klikając na Zainstaluj teraz, a potem Uruchom importer instalujesz niepostrzeżenie nową wtyczkę, którą możesz po imporcie usunąć ze spisu wszystkich zainstalowanych wtyczek.
Załóżmy, że chcemy połączyć dwa blogi uruchomione na WordPressie. Blog A jest na temat narciarstwa, a blog B o żegludze morskiej. Autor doszedł do wniosku, że stworzy firmę, która będzie pomagała w realizacji obu tych pasji, a ponieważ w jednym i drugim miejscu ma wiele artykułów, to chce wykorzystać ich potencjał, aby jeszcze mocniej promować swój biznes.
Załóżmy, że treści z bloga A zostały już wyeksportowane. Teraz Twoim zadaniem jest zaimportować je na bloga B. Po udanych przenosinach blog A będzie kierował na B, a B będzie miejscem prezentacji obu kategorii, a także działalności firmy.
Na powyższym nagraniu cały proces maksymalnie skróciłem. W Twoim przypadku wgrywanie pliku .xml do panelu, a także późniejszy import plików graficznych z pewnością potrwa dłużej. Bądź cierpliwy i nie przerywaj procesu importu danych. Możesz obserwować dolną krawędź okna przeglądarki, gdzie czasem możesz zobaczyć informację o tym, ile procent zostało już załadowane.
Jak dokonać eksportu treści z WordPress do pliku .xml?
Aby wyeksportować treści z WordPressa nie trzeba nic instalować. WP posiada wbudowaną możliwość eksportowania wszystkich lub wyselekcjonowanych treści. Narzędzie to jest wyjątkowo proste i jestem pewien, że poradzisz sobie z jego użyciem.
Wszystkie ustawienia eksportowania oraz magiczny przycisk:
dostępne są z poziomu sekcji Narzędzia -> Eksport. Po przejściu tam należy postępować według instrukcji wyświetlonej na ekranie. Wśród treści dostępnych do eksportu znajdziesz wpisy, strony, media oraz inne treści – zależnie od motywu i zainstalowanych wtyczek. Dla przykładu, po zainstalowaniu wtyczki Contact Form 7 (odpowiadającej za formularze) pozycja Formularze pojawi się jako opcja eksportu. Jednocześnie, niezależnie od długości listy wyboru eksportowanych elementów, możesz wybrać wszystkie treści do eksportu i otrzymać plik .xml zawierający wpisy, strony, media oraz wszystkie pozostałe treści wynikające z różnych dodatkowych funkcjonalności strony.
Sam proces eksportu jest banalnie prosty:
Jak z pewnością zauważyłeś, na powyższym nagraniu, wybierając eksport konkretnych treści, możesz wybrać zakres publikacji, rodzaj opublikowanych treści (np. tylko szkice albo tylko treści do przeglądu), autora czy kategorie. Jest to szczególnie przydatne jeśli treści jest naprawdę dużo i musisz podzielić je np. w paczki po kilka lat.
Poprawnie wykonany eksport pozwala Ci na przeniesienie treści między serwisami, ale nie zastępuje całkowitej kopii zapasowej witryny. Aby skopiować wszystkie treści ze strony należy użyć stosownej wtyczki lub przenieść całą stronę ręcznie. Więcej informacji znajdziesz w artykule w ramach Treści Premium pt.
Jak wykonać kopię zapasową i zaktualizować witrynę?
Aby lepiej to zrozumieć wyobraź sobie, że masz przed sobą wykaz najsłynniejszych obrazów wraz z informacją, gdzie można je obejrzeć. Plik .xml który eksportujesz jest takim właśnie wykazem. Nie jest to nośnik zawierający wszystkie pliki graficzne, jakie kiedykolwiek zostały umieszczone w Bibliotece mediów. Wchodząc jednak do jego edycji możesz znaleźć każde odwołanie do grafiki, zlokalizować każdy jeden tekst czy komentarz.
Konwertowanie tagów na kategorie i kategorii na tagi
WP to narzędzie, które wybacza błędy młodości. Jeśli zdarzyło Ci się wprowadzać pierwsze treści do Twojej strony i używać tagów jako kategorii albo mnożyć kategorie niczym tagi – jeszcze nic straconego. Nie będziesz musiał wszystkiego zmieniać ręcznie. Wystarczy, że zainstalujesz właściwe narzędzie (wtyczkę) i dokonasz szybkiej konwersji.
Pierwsza rzecz, jaką musisz zrobić to instalacja konwertera. W tym celu przejdź do sekcji Narzędzia -> Import, znajdź wtyczkę Konwerter kategorii i tagów, a następnie zainstaluj go i uruchom:
Skoro już masz gotowe narzędzie i dowiedziałeś się, jaka jest różnica między tagiem i kategorią – możesz przystąpić do działania. Na naszym przykładowym blogu poświęconym kulinarnej stronie życia zupełnie przypadkiem tagi wpisaliśmy do kategorii, a kategorie do tagów. Moglibyśmy co prawda wpisać je ręcznie w oba miejsca i usunąć dublujące się elementy ale… po co to robić skoro mamy świetne narzędzie, które zrobi porządek za nas.
Jeśli jeszcze nie uruchomiłeś konwertera – teraz jest właśnie na to czas. Aby z niego skorzystać powinieneś przejść do sekcji Import -> Narzędzia i wcisnąć na Uruchom importer przy nazwie Categories and Tags Converter. Po upewnieniu się, że jesteś w zakładce Categories to Tags zobaczysz listę kategorii, z których możesz wybrać te, które Ci odpowiadają (lub wszystkie) i potwierdzić operację przyciskiem Convert Categories to Tags. Dzięki temu wszystkie zaznaczone kategorie zostaną zmienione na tagi.
W spisie kategorii mogą się pojawić kategorie oznaczone gwiazdką. Znaczy to, że wśród tagów znajduje się tag o tej samej nazwie, jak podana kategoria. Oznaczenie jej spowoduje, że wszystkie wpisy oznaczone tą kategorią będą miały dodany również tag o tej samej nazwie.
Skoro już wszystkie nasze kategorie stały się tagami, czas spośród tagów wybrać te, które miały być kategoriami, a następnie przekonwertować je. Operacja wygląda bardzo podobnie jak w przypadku konwertowania kategorii na tagi.
Tu również tagi mogą być oznaczone gwiazdką. Jeśli są i je zaznaczysz – tak jak zrobiłem z tagiem Aktualności – wtedy wszystkie wpisy, które będą miały ten tag, będą podpięte pod kategorię Aktualności.
Konwerter – podobnie jak inne narzędzia z listy Importu – jest niczym innym jak kolejną wtyczką. Jeśli dokonałeś już przekonwertowania kategorii na tagi i tagów na kategorie, wtedy możesz przejść do sekcji Wtyczki -> Zainstalowane wtyczki i usunąć go, aby utrzymać porządek na Twojej witrynie.
Mimo, iż komunikat poinformuje Cię o usunięciu wtyczki wraz z jej danymi to nie musisz się martwić o dokonane zmiany. Zostały one wcześniej zapisane w bazie danych i tagi, które zmieniłeś na kategorie pozostaną kategoriami. Podobnie w drugą stronę.
Troska o ochronę danych i politykę prywatności w związku z RODO
Od dnia 25 maja 2018 r. w Polsce zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane powszechnie jako RODO, na mocy którego zmienią się zasady związane z przetwarzaniem i przepływem danych osobowych. WordPress jako największa platforma do edycji i zarządzania stronami internetowymi nie został obojętny w związku z wejściem w życie owego rozporządzenia.
Począwszy od wersji 4.9.6 czyli od 17 maja 2019 r. (na ponad tydzień przed obowiązywaniem dyrektyw unijnych) każdy aktualny WordPress posiada trzy dodatkowe zakładki w menu sekcji z lewej strony. Są to w sekcji Narzędzia: Eksportuj dane osobiste oraz Usuń dane osobiste, a także w sekcji Ustawienia strona Prywatność.
Chodzi konkretnie o te zakładki:
Zacznijmy od końca czyli od tworzenia strony polityki prywatności.
Od momentu wejścia w życie rozporządzenia tzw. RODO strona internetowa powinna posiadać politykę prywatności. Szczególnie istotne jest to wtedy, kiedy na Twojej witrynie gromadzone są dane przy okazji:
- zapisu na newsletter
- zakupu produktu
- kontaktu poprzez formularz
- rejestracji na konferencje/wydarzenie
- komentowania wpisów
Jeśli Twoja witryna jest czysto informacyjna i nie posiada żadnej z powyższych funkcjonalności, wtedy – mimo wszystko – dobrze jest taką stronę przygotować. Dlaczego? WordPress sam w sobie korzysta z ciasteczek choćby na potrzebę logowania do Kokpitu. Co prawda nie ma obowiązku informowania o tym użytkowników, jednak dla świętego spokoju warto taką podstronę przygotować i poinformować jej użytkowników choćby o swojej tożsamości.
W polityce prywatności powinny się znajdować wszystkie niezbędne elementy, o których należy powiadomić osobę, której dane dotyczą. Są to m.in.:
- tożsamość i dane kontaktowe właściciela witryny
- cel przetwarzania danych osobowych oraz podstawa prawna przetwarzania
- informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców
- okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu
- sposób zabezpieczenia danych osobowych przed dostępem osób trzecich
Jeśli nie posiadasz jeszcze strony polityki prywatności, zachęcam Cię teraz do przejścia do sekcji Ustawienia -> Prywatność i stworzenia nowej strony poprzez kliknięcie na przycisk:
Po wykonaniu tej czynności zobaczysz okno z gotową polityką prywatności, którą powinieneś zmodyfikować i rozbudować według swoich indywidualnych potrzeb. Kiedy już to zrobisz nie zapomnij opublikować swojej strony.
Aby ułatwić Ci proces tworzenia strony polityki prywatności przygotowałem przykładową stronę nieistniejącej fundacji (nieco bardziej rozbudowaną, aniżeli propozycja WordPressa), która zawiera wszystkie potrzebne informacje. Indywidualne dane piszę pogrubionym tekstem, a komentarz dodatkowo wyróżniam kolorem szarym, aby łatwiej można było dopiski zlokalizować i pozmieniać.
Pobierz stronę polityki prywatności
Wybierz swój hosting spośród listy najbardziej popularnych (upewnij się czy adres i link do polityki prywatności nie uległ zmianie od 18.04.2019 r. kiedy wprowadzałem te dane), aby w szybki sposób uzupełnić sekcję Z kim dzielimy się danymi zawartą w pobranej polityce prywatności:
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca dhosting.pl Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 98, 00-807 Warszawa. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy dhosting.pl Sp. z o.o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez dhosting.pl Sp. z o.o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca H88 S.A., ul.Franklina Roosevelta 22, 60-829 Poznań. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy H88 S.A.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez H88 S.A., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca Home.pl S.A., ul. Zbożowa 4, 70-653 Szczecin. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy Home.pl S.A.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez Home.pl S.A., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca Kylos Sp. z o. o., ul. Wróblewskiego 18, 93-578 Łódź. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy Kylos Sp. z o. o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez Kylos Sp. z o. o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca LH.pl Sp. z o. o., ul. ul. Pamiątkowa 2/56 61-512 Poznań. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy LH.pl Sp. z o. o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez LH.pl Sp. z o. o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca H88 S.A., ul.Franklina Roosevelta 22, 60-829 Poznań. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy H88 S.A.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez H88 S.A., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca Nazwa.pl Sp. z o. o., ul. Mieczysława Medweckiego 17, 31-870 Kraków. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy Nazwa.pl Sp. z o. o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez Nazwa.pl Sp. z o. o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności i RODO
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca Smarthost Sp. z o.o., ul. Partyzantów 1, 42-217 Częstochowa. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy Smarthost Sp. z o.o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez Smarthost Sp. z o.o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca The Camels s.c. ul. Wróblewskiego 18, 93-578 Łódź. Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy The Camels s.c.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez The Camels s.c., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Hosting serwisu zapewnia zewnętrzny dostawca Zenbox Sp. z o.o., ul. Dąbrowskiego 7, 42-200 Częstochowa . Serwis i domena zabezpieczone są poprzez usługę szyfrowania danych SSL, co oznacza, ze zarówno korzystanie z Serwisu jak i korespondencja e-mail jest zabezpieczona. Na mocy stosownej umowy zawartej na usługi, o których mowa powyżej, dane osobowe zostały powierzone dostawcy Zenbox Sp. z o.o.
Informacje dotyczące przetwarzania i ochrony danych przez Zenbox Sp. z o.o., Użytkownik znajdzie tutaj:
Polityka prywatności.
Aby we właściwy sposób skorzystać z przygotowanej polityki prywatności otwórz plik tekstowy, skopiuj zawartość do schowka, a następnie w edycji strony polityki prywatności przejdź do trybu tekstowego i wklej cały tekst. Po wklejeniu wróć do trybu wizualnego, uzupełnij dane, a następnie opublikuj swoją stronę polityki prywatności:
Przed kliknięciem na Opublikuj pamiętaj koniecznie o zmianie domyślnych danych (na szaro i pogrubionych) na Twoje indywidualne dane firmy. Bez tego Polityka Prywatności nie będzie kompletna i w sumie lepiej, żeby jej nie było niż żeby figurowały w niej fikcyjne dane.
Pamiętaj, że Twoja strona polityki prywatności powinna być podlinkowana w widocznym miejscu na stronie głównej. Najczęściej link do niej widnieje w stopce witryny. Aby ją dodać możesz umieścić w pliku footer.php następujący kod:
<?php if ( function_exists( 'the_privacy_policy_link' ) ) { the_privacy_policy_link( '', '<span role="separator" aria-hidden="true"></span>' ); } ?>
Pamiętaj jednak, że jeśli nie czujesz się pewnie edytując pliki motywu, lepiej zostaw to zadanie specjaliście.
W niektórych domyślnych motywach WP takich jak Twenty Seventeen, Twenty Sixteen itp. link do polityki prywatności jest wbudowany w stopce i pojawia się w momencie zadeklarowania strony polityki prywatności w ramach sekcji Ustawienia -> Prywatność.
Dodatkowym miejscem, w którym automatycznie wyświetla się link do polityki prywatności jest ekran logowania do WordPressa (na samym dole):
Jeśli Twoja strona internetowa pozwala na logowanie się, szczególnie istotne jest dokładne opisanie praw i przywilejów użytkowników korzystających z logowania do witryny.
Choć link do polityki musi być widoczny na stronie głównej, a najlepiej również na wszystkich podstronach, to można jego widoczność całkowicie wyłączyć w wynikach wyszukiwania. Jeśli korzystasz z wtyczki Yoast SEO to możesz w bardzo łatwy sposób to zrobić przechodząc raz jeszcze do edycji strony polityki prywatności i na dole pod treścią ustawiając:
Obowiązki administratora strony internetowej
Po wprowadzeniu przepisów RODO każdy użytkownik strony internetowej ma prawo do pozyskania od administratora strony danych osobowych gromadzonych na witrynie. Jeśli otrzymasz jako administrator takie zapytanie możesz w bardzo szybki sposób wygenerować link do potwierdzenia takiego zgłoszenia i przekazać dane właściwie za pomocą trzech prostych operacji. Podobnie w sytuacji, jeśli ktoś wnioskuje o usunięcie swoich danych.
Eksport danych osobistych
Aby lepiej sobie to wyobrazić załóżmy, że Janina Przykładowa wnioskuje o dostęp do swoich danych. Oto proces jaki odbywa się, zanim dane zostaną przekazane:
- Na adres email administratora strony przychodzi wniosek o dostęp do danych Janiny.
- Administrator wpisuje adres mailowy Janiny w narzędziach do eksportu danych osobistych.
- Janina otrzymuje maila z linkiem do potwierdzenia akcji eksportu danych osobistych. Klika w link.
- Kliknięcie jest odnotowane w panelu w liście z wnioskami o dostęp do danych. Administrator jednym przyciskiem wysyła dane do Janiny.
- Janina otrzymuje kolejnego maila z linkiem do pobrania danych. Musi kliknąć w link w ciągu 72 godzin ze względu na względy prywatności i bezpieczeństwa. Po kliknięciu pobiera własne dane.
Tak wygląda ten proces w praktyce:
W moim przypadku w pobranej paczce z danymi nie znalazło się wiele informacji. Musisz jednak pamiętać, że będą się tam znajdować informacje, rozwiązujące poniższe problemy. Co znajdzie się wśród danych:
JEŚLI OSOBA WNIOSKUJĄCA O DANE BYŁA UŻYTKOWNIKIEM TWOJEJ WITRYNY
- data rejestracji
- wpisane komentarze
- wgrane zdjęcia do biblioteki mediów
JEŚLI OSOBA WNIOSKUJĄCA O DANE BYŁA SUBSKRYBENTEM NEWSLETTERA
- wszystkie otrzymane newslettery wraz z datami i tematami wiadomości
Usunięcie danych osobistych
Proces usunięcia danych osobistych wygląda identycznie jak w przypadku eksportu. Jedyną różnicą jest to, że zaczyna się w sekcji Narzędzia -> Usuń dane osobiste, a kończy usunięciem danych o użytkowniku.
Podsumowanie
- Jeśli przenosisz swojego bloga z innej platformy na WordPressa to nie jesteś skazany na ręczne przenosiny każdego wpisu. Możesz to zrobić automatycznie korzystając z eksporterów i importerów treści.
- Większość wtyczek pozwalających na import danych do WP jest niekompatybilna z najnowszą wersją WordPressa, dlatego przed każdą złożoną operacją wykonaj pełną kopię zapasową swojej strony.
- Kiedy piszesz dużo tekstów na swoim blogu i zdajesz sobie sprawę z tego, że nie masz kopii zapasowej ani spisanych tekstów w Wordzie – zrób choćby kopię w pliku xml. Warto zachować taki plik w bezpiecznym miejscu, bo dzięki niemu nie będziesz musiał wszystkiego tworzyć od początku.
- Założyłeś stronę na WP i nieumiejętnie korzystałeś z kategorii i tagów, a w rezultacie pomyliłeś się i stosowałeś je zamiennie? Nic straconego. Skorzystaj z konwertera, aby zrobić porządek w swojej treści.
- Nie twórz strony polityki prywatności od początku. Skorzystaj z podpowiedzi, które ma dla Ciebie WordPress oraz rozbudowanego pliku, który możesz wkleić do edytora tekstowego, aby mieć konkretną bazę, na której będziesz bazować przy przygotowaniu tej strony.
- Pamiętaj aby umieścić politykę prywatności na Twojej stronie. Niekoniecznie w menu głównym. 🙂
- Naucz się eksportować dane osobiste użytkowników i w łatwy sposób je usuwać, aby sprawnie reagować na prośby Twoich czytelników.
Jeśli skorzystałeś z treści zawartych w tym kursie zachęcam Cię do wsparcia moich działań: