Jak założyć swój pierwszy newsletter na WP korzystając z MailChimpa?

  • Poziom trudności:

Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej:

Skoro czytasz ten artykuł to nie muszę Cię przekonywać o skuteczności e-mail marketingu. Jeśli jednak trafiłeś tu przypadkiem, pozwól że wymienię kilka zalet korzystania z newslettera. Następnie przejdę do konkretów i opiszę proces zakładania newslettera na WordPressie krok po kroku.

Czemu warto założyć newsletter?

  • w każdym serwisie społecznościowym docierasz tylko do części Twoich subskrybentów, a poprzez newsletter możesz dotrzeć do każdego
  • maile są bardziej trwałe aniżeli powiadomienia, informacja o powiadomieniu szybko zniknie użytkownikowi z oczu, szczególnie jeśli korzysta z serwisu regularnie i aktywnie, a mail aby zniknął musi zostać usunięty lub zarchiwizowany
  • maile to nie tylko świetny sposób na informowanie czytelników o nowych wpisach czy odcinkach podcastu ale także bardzo dobry nośnik produktów sprzedawanych na stronie internetowej

Czemu MailChimp?

  • pozwala na wysyłanie kampanii emailowych bez znajomości HTML’a
  • dostarcza narzędzi analitycznych, testów A/B
  • dba o użytkowników urządzeń mobilnych dostarczając responsywną wersję szablonów
  • na starcie jest darmowy (dla list do 2000 subskrybentów oraz do 12 000 wysłanych maili miesięcznie)

Dość przekonywania. Zaczynamy!

Krok 1 – instalacja wtyczki

WordPress posiada dedykowaną wtyczkę do obsługi MailChimpa, która się nazywa (jakże by inaczej) Mailchimp for WordPress.

instalacja-mailchimpa

Krok 2 – zdobycie klucza API

Po aktywacji wtyczki z lewej strony w ciemnoszarym menu sekcji pojawi się nowa opcja MailChimp for WP. Przed uruchomieniem newslettera konieczna jest jego konfiguracja i połączenie z kontem usługi MailChimp przy pomocy klucza API. Dalsze działania zależą od tego czy już jesteś zarejestrowany czy jest to Twoje pierwsze podejście i nigdy się nie rejestrowałeś w aplikacji MailChimp.

Przejdź na stronę tworzenia nowego konta. Wprowadź adres e-mail, wymyśloną przez Ciebie nazwę użytkownika oraz hasło. Pamiętaj aby wpisywane hasło posiadało przynajmniej: jedną małą i dużą literę, jedną cyfrę, jeden znak specjalny (!@#$% itp.) oraz aby było na minimum osiem znaków. Do generowania trudnych do złamania haseł polecam stronę Password Generator. Pamiętaj o zapisaniu w bezpiecznym miejscu takiego wygenerowanego hasła.

zalozenie-nowego-konta

Po podaniu tych danych możesz zostać poproszony o oznaczenie pola, które sprawdzi czy jesteś człowiekiem czy robotem (to konieczne dla Twojego bezpieczeństwa – specjalne aplikacje wędrują po stronach www i mogą próbować założyć konto aby spamować użytkowników sieci).

Ostatnią częścią rejestracji jest wprowadzenie danych dodatkowych takich jak imię, nazwisko, adres email, adres. Prócz tego zostaniesz zapytany o liczbę zatrudnianych pracowników, ile lat ma Twoja działalność (blog), czy posiadasz już listę maili do zaimportowania do bazy newslettera oraz czy zakładasz tą listę samodzielnie czy w imieniu Twojego klienta.

podanie-dodatkowych-danych

Kiedy już utworzysz konto możesz przejść do zakładki obok aby zobaczyć w jaki sposób się zalogować.

Wystarczy że przejdziesz na stronę logowania i wpiszesz swój login i hasło. W razie gdybyś nie pamiętał hasła opcja „I forgot” może Ci pomóc w Jego przypomnieniu.

logowanie-mailchimp

Przejdź niżej aby dowiedzieć się w jaki sposób zdobyć swój indywidualny klucz API.

Zakładam, że masz już założone konto i jesteś zalogowany. Poniżej znajdziesz krótką instrukcję gdzie znaleźć opcję generowania klucza API. Kliknij na nazwę swojego użytkownika -> Account -> Extras -> API keys. Poniżej znajdziesz akapit dotyczący generowania kluczy API:

generowanie-api

W tym akapicie znajdziesz przycisk:

create-api-key

Kliknij na pierwszy i chwilę poczekaj. Powinien pojawić się w ramce ciąg znaków, który będzie Twoim kluczem API. Wystarczy że go skopiujesz i wkleisz do pola MailChimp for WP -> MailChimp:

general-settings-mailchimp

Po zapisaniu zmian status powinien zmienić się na zielony napis CONNECTED. Wstępną konfigurację mamy gotową.

Krok 3 – założenie pierwszego formularza gromadzącego maile

Zbierać adresy mailowe do newslettera można na kilka sposobów. Najpopularniejszym jest umieszczenie na witrynie formularza z polem do wpisania maila.  Aby przygotować taki formularz należy przejść na podstronę MailChimp for WP -> Forms i postępować według poniższego przykładu:

dodawanie-formularza-zapisu

Warto w wolnej chwili spolszczyć komunikaty formularza z zakładki Messages (propozycja spolszczenia będzie podana poniżej). Po przygotowaniu formularza można go umieścić w dowolnym miejscu w przestrzeni Widgetów. Widget zapisu do newslettera nosi nazwę MailChimp Sign-Up Form. Aby go umieścić w bocznym pasku wystarczy przeciągnąć widget we właściwe miejsce, a następnie zapisać.

Jak widać na powyższym przykładzie formularz już widnieje na stronie, jednak po jego sprawdzeniu okazało się, że nie działa. Stało się tak dlatego, że jeszcze nie założyliśmy listy na której mogłyby być zbierane adresy email. W kolejnym kroku nadrobimy zaległości.

Krok 4 – założenie listy i podpięcie jej do formularza

Musimy na chwilę wrócić do witryny MailChimpa. Po zalogowaniu przejdź do części „Create a list”, a następnie uzupełnij formularz.

zalozenie-listy

Do formularza wpisz kolejno nazwę listy, adres email na który członkowie listy będą mogli wysyłać wiadomości klikając „Odpowiedz” po przeczytaniu Twojego newslettera, nazwę Twojego maila (imię nazwisko albo nazwę bloga), krótką informację tłumaczącą dlaczego ktoś otrzymał od Ciebie wiadomość. Na koniec zaznaczyłem opcję informującą raz dziennie o liczbie osób zapisanych/wypisanych z newslettera. Jeśli nie chcesz czekać na codzienne podsumowanie, możesz zaznaczyć również obie opcje One-by-one.

Ostatnia rzecz jaka nam została to podpięcie listy do formularza. Opcję do zrobienia tego znajdziesz w zakładce MailChimp MailChimp for WP -> Forms -> Settings. Po zaznaczeniu właściwego checkboxa przy opcji „Lists this form subscribes to” będziesz mieć pewność, że wszystkie maile wpisane w formularzu zostaną zapisane do Twojej listy subskrybentów.

dodanie-listy-do-formularza

Krok 5 – testowanie formularza

Teraz pozostaje już tylko przetestować formularz dodając własnego maila, potwierdzić subskrypcję oraz sprawdzić czy udało się go dodać do listy subskrybentów.

nowy-subskrybent

Przydatne informacje w telegraficznym skrócie

  1. Newsletter wysyłasz przy pomocy opcji Campaigns. Pamiętaj o dodaniu wszystkich pól wymaganych (oznaczonych na czerwono). Przycisk do przechodzenia od założenia nowej kampanii do wysyłki znajdziesz w prawym dolnym rogu. Piszę to ponieważ moim zdaniem nie jest umieszczony intuicyjnie w treści ale inaczej bo w prawym dolnym rogu na belce.
  2. MailChimp pozwala na wysyłkę testów A/B czyli np. dwóch niezależnych maili do połowy z listy mailingowej w celu późniejszego sprawdzenia który newsletter zaciekawił większą grupę osób.
  3. Jeśli zależy Ci na automatycznym wysyłaniu przez MailChimpa maili to zainteresuj się opcją RSS campaign.
  4. Tworząc newsletter możesz wybrać szablon maila, który będzie wysłany do Twoich subskrybentów. Oprócz szeregu rozwiązań możesz również w sieci znaleźć darmowe szablony, które być może bardziej Ci przypasują. Możesz je znaleźć wpisując w wyszukiwarkę: Free Responsive Email and Newsletter Templates MailChimp

Na koniec przesyłam obiecane tłumaczenia komunikatów MailChimpa z zakładki Messages:

Successfully subscribed: Dziękuję, już tylko krok dzieli Cię od zapisania na newsletter! Sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcję klikając w duży szary przycisk.
Invalid email address: Wprowadź poprawny adres mailowy.
Required field missing: Proszę wypełnić wymagane pola.
Already subscribed: Podany adres mailowy jest już zapisany. Dziękujemy!
General error: Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie później.
Unsubscribed: Wypisałeś się z newslettera. Liczymy, że to tylko na chwilę i że jeszcze do nas wrócisz.
Not subscribed: Podany adres mailowy nie został zapisany do newslettera. Upewnij się czy podajesz właściwy adres.
No list selected: Wybierz przynajmniej jedną listę na którą się chcesz zapisać.

UDOSTĘPNIJ

Pomogłem rozwiązać Twój problem? Wspieraj moje działania bym pisał więcej: